Duistere geheimen in het kattencafé

Zaterdag, 14 januari, 2023

Geschreven door: Cate Conte
Artikel door: Denise de Groot

Van de hak op de tak in een gemoedelijk sfeertje

[Recensie] In Duistere geheimen in het kattencafé volg je Maddie. Ze woont op Daybreak Island waar het laagseizoen is. Tijdens het laagseizoen is het lastig om genoeg inkomsten te generen, zeker als je afhankelijk bent van toeristen. De rust in het kattencafé wordt echter al snel verstoord. Een bekende schrijver wordt dood gevonden en er is een rare vrouw die achter een kat van het café aanzit. De opa van Maddie is een gepensioneerde politierechercheur. Maddie vindt dat hij verdacht doet over de zaak van de vermoorde schrijver. Ze besluit om zelf ook onderzoek te doen en komt van het ene geheim in het andere.

Duistere dingen
Alhoewel katten ook heerlijke knuffeldieren zijn, worden ze vaak in verband gebracht met duistere dingen. Denk maar aan vrijdag de 13e of aan heksen die ook altijd in verband worden gebracht met deze dieren. In ons land, maar ook in andere landen, verschijnen steeds meer kattencafés. Het eerste kattencafé werd geopend in Taiwan en dat gebeurde al in 1998. Dit café is pas populair geworden nadat het veel media-aandacht kreeg. Het café is een goede oplossing voor mensen die graag een kat willen, maar waarbij het niet toegestaan is in hun woning. In Nederland zijn inmiddels al 18 kattencafés geopend. Best logisch dat we kattencafés dus steeds meer in boeken tegenkomen. Cate Conte heeft er zelfs een hele serie over waar Duistere geheimen in het kattencafé het derde deel van is dat in Nederland is verschenen. Het is niet erg als je de andere delen niet hebt gelezen, maar er worden wel hints naar de eerdere delen gegeven.

Conte is de auteur van drie “cosy” crime series met dieren in de hoofdrol. Cosy crime wordt beschreven als misdaad met een knipoog. Dit zijn verhalen met eigenwijze detectives maar met weinig bloederige details.

Ongeloofwaardig
In het onderzoek van Maddie gaat ze een beetje van de hak op de tak. Eerst verdenkt ze de ene en vervolgens de ander. Dit maakt het verhaal ongeloofwaardig. De overige personages in het verhaal hebben allemaal verschillende karakters wat het verhaal wel divers maakt.

Als je verwacht om een thriller te lezen ben je met dit boek niet aan het juiste adres. Daarvoor is de sfeer te gemoedelijk. Als je op zoek bent naar een feelgood boek met een spannend tintje is dit boek wel geschikt.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow