Duistere wortels

Zaterdag, 20 februari, 2021

Geschreven door: Attica Locke
Artikel door: Silke Wimme

Actuele thriller uit het Trump-tijdperk legt wortels van verdeeldheid bloot

[Recensie] De negenjarige Levi King woont aan de rand van Caddo Lake in Texas. Zijn vader zit opgesloten wegens drugsdelicten. Levi lijkt in de voetsporen van zijn vader te treden door zijn rebels en racistisch gedrag. Wanneer hij op een avond terugkeert van zijn vriendje CC begeeft zijn motorboot het. Wanneer hij een andere boot hoort naderen denkt hij dat hij geholpen zal worden. Maar de volgende dag blijkt Levi verdwenen te zijn.

Darren Matthews is Texas Ranger die op zoek gaat naar de jonge Levi. Hij raakt in een wereld vol vooroordelen. Leden van de zwarte gemeenschap worden verdacht.

Attica Locke is naast auteur ook scriptschrijver voor onder andere Paramount, Disney, Fox en Netflix. Zo schreef ze onder andere het script voor Empire en de Netflix serie When they see usDuistere wortels is het tweede deel van de thrillerserie met Darren Matthews als hoofdpersonage. Het eerste deel Bluebird, bluebird won meerdere prijzen waaronder de Edgar Allan Poe Award in 2018. Hoewel Duistere wortels het tweede deel is, de protagonist Darren Matthews niet meer echt voorgesteld wordt en het verhaal verder gaat waar het eerste boek stopte, kan je het zeker ook als standalone lezen. De auteur haalt af en toe aan wat er gebeurde in Bluebird, bluebird, zodat het boek ook toegankelijk wordt voor wie het voorgaande boek (nog) niet heeft gelezen.

Met Duistere wortels zet ze haar aanklacht verder tegen de huidige situatie in Texas die vol is van ongelijkheid tussen de zwarte en blanke Amerikanen. Rassenhaat blijft er prominent aanwezig. Wie ooit in Texas is geweest, weet dat de auteur hier zeker niet in overdrijft. Texas blijft een bijzondere staat waar het een ongeschreven regel is dat blank en zwart afzonderlijk zit in de bus of tram.

Schrijven Magazine

Maar de auteur haalt ook het onrecht aan die de oorspronkelijke bewoners, de inheemse Amerikanen, werd aangedaan door de vele eeuwen heen. Attica heeft door grondige research kennis van deze problematiek vergaard die ze op een knappe manier verwerkt in haar boek. Door deze gedetailleerde research van de auteur wordt Duistere wortels op een realistische manier gebracht en is het bovendien voor veel Westerse lezers een eyeopener over het diepgewortelde racisme in Texas.

De betiteling als thriller is niet helemaal terecht, het is eerder een spannend (familie)drama die de Texaanse problematiek in de kijker stelt. De auteur heeft een vlotte, krachtige schrijfstijl met veel aandacht voor actualiteit. Met succes geeft ze de broeierige sfeer weer die zo kenmerkend is voor Texas. Maar ze heeft ook aandacht voor de politieke situatie, zo speelt het verhaal zich af eind 2016 net aan de vooravond waarop Trump aan de macht zal komen. Men is zich ervan bewust dat er veranderingen in de lucht hangen en Attica geeft op een slimme manier weer hoe zwarte gemeenschap dit beleefde.

Het personage van Darren is zwart, hij is ook Texas Ranger. Ondanks zijn negatieve gevoelens tegenover Levi en diens vader, blijft hij doorzetten en doet hij er alles aan om de jongen terug te vinden. Dit is een knappe thriller met een gedurfd actueel thema, die smaakt naar meer.

Eerder verschenen op Perfecte Buren