Dutch New York Histories

Woensdag, 18 september, 2019

Geschreven door: Dienke Hondius
Artikel door: Henk Slechte

Amerikaans en slavernij erfgoed

[Signalering] Dutch New York Histories is een bijzondere historische reisgids door New York en omgeving. Het bespreekt negentig locaties in en om de stad die een plek hebben in de geschiedenis van Nieuw-Nederland, en de nalatenschap van slavernij staat daarbij centraal. De auteurs zijn ook betrokken bij het project Mapping slavery en de succesvolle black heritage tours in Amsterdam en zijn bedreven in publieke geschiedenis.

Het boek neemt ons mee naar monumenten in New York die speciaal zijn gecreëerd om aan deze geschiedenis van gedwongen transportatie te herinneren, zoals het standbeeld van Sojourner Truth, de tot slaaf gemaakte Isabella, die in de 19de eeuw voorvechtster werd van vrouwenrechten en de afschaffing van slavernij.

De auteurs wijzen de stadsbezoeker ook op slavernijgeschiedenissen op plekken waar je ze niet direct verwacht, zoals Pearl Street (Paerlstraet) waar de WIC in de 17de eeuw haar slaven per opbod veilde. Over het pittoreske Old Stone House in Brooklyn weten de auteurs te vertellen dat dit gebied in eerste instantie met geweld was ontfutseld aan de inheemse Penhawits. Van latere bewoners, de notabele familie Vechte, weten we nu dat zij tot slaaf gemaakten in hun huishouden hadden.

Met deze reisgids maken de auteurs duidelijk hoezeer slavernij en ongelijkheid onderdeel vormden van de koloniale samenleving die aan de basis stond van het huidige New York. Na het lezen vraag je je af hoe het kan dat eerder nauwelijks aandacht was voor deze kant van de geschiedenis, die ligt immers gewoon op straat. De keuze om zoveel mogelijk persoonlijke verhalen te verweven in deze stadsgeschiedenis is belangrijk, want daarmee stimuleren de auteurs identificatie met deze geschiedenis. Het is een aanrader, ook voor wie niet direct van plan was New York te bezoeken.

Voor meer informatie over deze publicatie en andere projecten zie de website: mappingslavery.nl

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine