Eating Apart Together

Zaterdag, 3 november, 2018

Geschreven door: Niki Jongman
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Vegetarisch of niet? Dat kan in één maaltijd

[Recensie] Het is een veelvoorkomende vraag: “Er komt iemand eten die geen vlees/vis wil en wat moet ik nu op tafel zetten want ik heb ook vleeseters in huis.” Koken voor gasten die vegetarisch zijn is voor veel mensen al een puzzel, laat staan als je kinderen in huis hebt die ineens besluiten om vlees- en visloos door het leven te gaan. De dames Niki Jongman (vegetariër) en Tessel Peijnenburg (vleeseter) herkenden dit en omdat ze graag samen eten bedachten ze 40 gerechten die makkelijk te maken zijn en met een kleine aanpassing ook de vleeseters tevreden stellen.
Niki en Tessel hebben er vier jaar over gedaan om het boek Eating Apart Together te maken en alles deden ze in eigen beheer. De recepten hebben ze zelf geschreven, de foto’s zijn door een vriend gemaakt en de foodstyling is gedaan door een familielid.

Het boek is simpel en vooral fleurig en vrolijk van opzet. We krijgen eerst uitleg over het boek op de pagina “Hoe werkt dit boek?” en daarna volgen de recepten die allemaal voorzien zijn van een grappige dubbelfoto. Op de ene helft van de foto staat de vegetarische variant en op de andere helft de vleesvariant. Soms gaan de helften naadloos in elkaar over. Op de pagina “Hoe werkt dit boek?” zien we dat de linkerkant van de foto de vlees of vis variant is en de rechterkant de vega variant. In werkelijkheid is het andersom en staan de twee omgedraaid op de foto’s. De oplettende lezer ziet dat zelf ook wel natuurlijk.

De recepten zijn niet echte hoogvliegers maar gewone maaltijden die, zoals gezegd, makkelijk te maken zijn. De recepten zijn overzichtelijk en de ingrediëntenlijsten hebben een apart kopje:  “vegetariër” of”vleeseter”. Erg handig want het kan zomaar gebeuren dat je besluit dat iedereen de vleesloze variant krijgt. Tenslotte hebben ook vleeseters hun vegetarische dagen en de ingrediënten die je nodig hebt om een gerecht vega of met vlees te maken worden per persoon gegeven. Makkelijk rekenen dus en het laat ook wel zien dat er goed is nagedacht bij het samenstellen van dit boek.

Om een eerder gemaakt gerecht terug te zoeken moet je in het bijbehorende hoofdstuk (er zijn er negen) zoeken want een index bevat het boek niet. Er is wel een register om te zoeken op ingrediënt. De recepten zien er allemaal even smakelijk uit en het is soms best moeilijk kiezen of je beide varianten maakt of het toch maar helemaal vega houdt. Romige pasta met sperziebonen of kip. Pittige nasi met garnalen of pinda’s. Spruitjesstamppot met speklap of geitenkaas. Bloemkoolquiche met appel of ham. Allemaal even aantrekkelijk voor zowel de vegetariër als de vleeseter.

Aan het einde van het boek treffen we nog een hoofdstuk “Specials” aan over bijvoorbeeld een vega/vlees BBQ en een lijst met crowdfunders die dit boek mogelijk hebben gemaakt en als afsluiting lezen we een humoristisch maar daarom niet minder gemeend dankwoord.

Een erg leuk boek dat snel antwoord geeft op de vraag: ‘wat zullen we eten’. Of je nou een vegetariër of vleeseter bent of allebei.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl