Ebbie zonder speen

Zaterdag, 4 april, 2020

Geschreven door: Marjet Huiberts, Milja Praagman
Artikel door: Katelijne van Alem

“Dit is mooi papier voor de baby”

De auteur

[Recensie] Marjet Huiberts woont en werkt in Utrecht. Ze wordt geboren op 17 april 1960 en groeit op in een groot gezin in Oegstgeest, met vijf zussen en drie broers. Ze gaat in Leiden naar de middelbare school. In 1984 studeert ze af aan de Amsterdamse Theaterschool, Opleiding Docent Dans. In de daarop volgende elf jaar is ze voornamelijk werkzaam in het basisonderwijs. Gaandeweg verschuift haar belangstelling op creatief gebied: van dans steeds meer in de richting van schrijven, met muziek als bindende factor. Ze neemt zang- en weer pianolessen, leest, beluistert en schrijft veel liedjes en volgt de cursus ‘Liedteksten’ aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Vanaf 2005 publiceert ze bij uitgeverij Gottmer diverse prentenboeken, waaronder Feodoor heeft zeven zussen, Ridder Florian en Aadje Piraatje. In 2010 wordt Aadje Piraatje bekroond met een Zilveren Griffel, gevolgd door Roodkapje was een toffe meid, in 2011. Voor de gelijknamige rap uit dit boek ontvangt ze in 2012 de Willem Wilminkprijs (Kinderjury). Bredere bekendheid krijgt ze door het speciaal voor peuters geschreven We hebben er een geitje bij!, dat Prentenboek van het Jaar 2016 wordt.

De illustrator

Milja Praagman is geboren in 1971 in Amsterdam en is een Nederlandse illustrator en schrijver van prentenboeken. In 2017 won ze een Zilveren Penseel voor haar prentenboek Omdat ik je zo graag zie. Ze is ook de maker van het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2018, met als thema ‘Vriendschap’.

Verhaal

Ebbie het aapje wil praten. Maar hij heeft een speen in zijn mond. Gaat Ebbie de speen wegdoen?
Lees maar mee!

Samen met Ebbie leren jonge kinderen hun woordenschat uit te breiden.

Speen

Ebbie heeft een speentje in en eigenlijk is het de bedoeling dat hij deze niet meer steeds in heeft. In het boekje wordt er een mooie oplossing voor gevonden, het speentje wordt ingepakt voor de baby! Het zou een mooi middel kunnen zijn om je eigen peuter af te helpen van zijn of haar speen, misschien lukt dat met dit verhaal ook!

Vormgeving

Een stevig dik kartonnen boekje met afgeronde hoeken. De tekst is afwisselend in grijs en zwart afgedrukt en de zinnen zijn prima voor te lezen. Het is een herkenbaar verhaal, erg leuk om voor te lezen aan peuters. De illustraties zijn grappig en lief, ze zullen jonge kinderen zeker aanspreken. Een prettig boekje om in ieder gezin in huis te hebben!