Een boek over brood

Zaterdag, 22 januari, 2022

Geschreven door: Issa Niemeijer
Artikel door: Redactie Bakkers in Bedrijf

Een boek over brood

[Recensie] De liefde voor het vak spat ervanaf. Van het vroege bakken in zijn jeugd tot de eerste broden die hij in een mini-oven elke zaterdagochtend bakte voor een delicatessenwinkel in de buurt; het ging bij Issa Niemeijer-Brown eigenlijk altijd om het proces. Zijn zoektocht naar de ideale manier van brood maken beschrijft hij uitgebreid in Een boek over brood. “Dit boek is anders dan alle andere bakboeken”, waarschuwt hij de lezer nog voor de inhoudsopgave. Hij wil je eerst vertrouwd maken met deeg, dan aan de hand van een paar recepten laten zien wat er mogelijk is, om je tot slot alle recepten los te leren laten, zodat je jouw eigen brood kunt gaan maken.

Afkomstig uit een familie met Franse en Italiaanse banden, groeide Niemeijer op in een traditie van thuisbakken en waardering voor kwaliteit en eenvoud. Hij koos voor het bakkersvak nadat hij eerst cum laude afstudeerde als socioloog aan de UvA. Niemeijer is nog altijd gastdocent voor de colleges over culinaire wetenschappen en gastronomie binnen het honours-programma van het Amsterdam University College. Ook verschijnt hij regelmatig in de media als (kritisch) expert bij onder meer de Keuringsdienst van Waarde en 24Kitchen. Ruim tien jaar geleden begon hij in Amsterdam zijn eigen bakkerij: de Gebroeders Niemeijer.

Wat gebeurt er in een deeg, en de zoektocht naar pure smaken, om die twee uitgangspunten lijkt zijn werk en daarmee zijn brood te draaien. In zijn boek neemt hij de lezer mee aan de hand van een basismethode, via een uitleg over de volgorde waarop je ingrediënten toevoegt (en waarom) naar apparatuur, rusten, omslaan en vormen. Voor ervaren bakkers zal lang niet alle informatie nieuw zijn, maar Niemeijers werkwijze en gedachtegangen bieden mogelijk wel een nieuwe kijk op de eigen producten en processen.

Zeker in het begin van het boek schrijft Niemeijer met veel nostalgie over brood en de bakker. In mijn ogen haast te veel, want de moderne tijd heeft ook mooie dingen te bieden. Gelukkig is hij zich daar ook bewust van. Alles bij elkaar is het heerlijk om te lezen dat Niemeijer dit werk doet omdat hij er zo gelukkig van wordt. En dat zegt hij niet alleen, dat voel je aan de manier waarop hij over brood en het maken ervan vertelt. Dat is misschien wel de kern, zo zegt hij zelf: hij is gaan bakken vanwege zijn interesse in het vak en de ingrediënten, en door zijn passie voor lekker brood.

Een boek over brood is een boek om te lezen en daarna met passie mee aan de slag te gaan. Met de recepten uit het boek, of met je eigen werk. Want dit boek laat zien dat met liefde je werk doen het grootste goed is.

Voor het eerst verschenen op Bakkers in bedrijf