Een dame in Kislovodsk

Vrijdag, 5 oktober, 2018

Geschreven door: Pieter Waterdrinker
Artikel door: Agnes Eikema

Oude en nieuwe korte verhalen van Pieter Waterdrinker

[Recensie] Om eerlijk te bekennen heeft het uitlezen van dit boek aardig lang op zich laten wachten. Ten eerste omdat ik als eerste Tsjaikovskistraat 40 wilde lezen en daarnaast omdat ik niet zo’n snelle lezer ben als het om verhalenbundels gaat. Want dat is wat Een dame in Kislovodsk van Pieter Waterdrinker is.

Het is een bundel met eerder uitgegeven korte verhalen, maar ik heb mij laten vertellen dat er ook nieuwe verhalen in opgenomen zijn. Net als zijn autobiografische roman spelen deze verhalen zich ook in Rusland af (is ook logisch met de ondertiteling En andere Russische vertellingen op de omslag).

De bundel is veelzijdig, dat wil zeggen dat de verhalen net zo avontuurlijk zijn als het leven van Pieter Waterdrinker lijkt te zijn. Het begint bijvoorbeeld met een verhaal over zijn buurman Ludwig en diens neefje Misja. Over hoe ze in een krakkemikkig vliegtuigje boven Rusland vliegen en hoe ze proberen Misja uit een alcoholisch en vernietigend milieu te halen. Over hoe alles kan veranderen, vrienden ineens verdwijnen of beroemd zijn.

Avontuurlijk

Ook het verhaal over het moment dat de KGB hem probeerde te ronselen en hij daardoor op Rhodos belandde samen met allerlei andere hoge piefen. Dat hij op zijn wenken werd bediend maar alleen omdat de KGB hem wilde testen. Of het moment dat hij de achterachterkleinzoon van Dostojevski ontmoette in het Dostojevskimuseum (nadat hij een afspraak had gehad met de directeur van de Hermitage, professor P.).

En door dit soort verhalen wordt het duidelijk dat wederom de grens tussen fictie en non-fictie niet zo duidelijk is. Maar dat maakt helemaal niet uit, want dit soort avontuurlijke verhalen zijn alleen maar vermakelijk en zorgen voor een fijne schwung. Ik heb het idee dat Waterdrinker altijd wel iets beleeft en zoals ik ook bij mijn bespreking van Tjsaikovskistraat 40 zei: als hij ook zo leuk kan vertellen is hij de perfecte buurman op (verjaardag)feestjes. Het is alleen geen bundel die je in een paar dagen uitleest, ik zelf heb iedere keer een verhaal gelezen en weer weggelegd.

Een dame uit Kislovodsk is fijne verhalenbundel, geschreven door een kritische Nederlandse Rus die grappige, mooie en (on)waarschijnlijke verhalen en anekdotes vertelt over het wonderbaarlijke Rusland.

Het lijkt een land van mogelijkheden maar ook van beperkingen. Het land van de wodka. Het land van corruptie, spionage en aanzien. Het land waarover je een verhalenbundel makkelijk met verhalen kunt vullen.

Eerder verschenen op Boekenz