Een duizend meter hoge kerstboom

Woensdag, 9 november, 2022

Geschreven door: Frank van Rijn
Artikel door: Evert van der Veen

Onderhoudend reisverslag door zuidelijk Mexico en Guatemala

[Recensie] Lang geleden kwam Frank van Rijn in een antiquariaat een boek over Mexico tegen waar geschreven werd over een Maya piramide. Destijds lag deze nog midden in het oerwoud maar inmiddels is hij als toeristische attractie ontsloten en gemakkelijk toegankelijk gemaakt. Frank legt in dit boek eerst de hoogstaande cultuur van de Maya’s uit en doet vervolgens op de hem kenmerkende manier verslag van zijn reis. Kenmerkend wil zeggen: met de nodige, vaak onderkoelde, humor waardoor zijn boeken zo aangenaam en soepel lezen.

Ook in Een duizend meter hoge kerstboom vertelt Frank van Rijn over ontmoetingen met mensen onderweg en laat een foto zien van een jongetje dat onder de indruk van deze buitenlander poseert bij de fiets van Frank. Zeer onderhoudend zijn diverse discussies, zoals met een buschauffeur over het steigingspercentage van een onderdeel van de route of met een bewaker die hem geen toegang tot een piramide verleent omdat hij 20 seconden na sluitingstijd arriveert. Prachtig is het hoofdstuk “Shakespeare in het suikerriet” waar een dubieus ogend hotel om bepaalde redenen – voor korte seksuele ontmoetingen – per uur wordt verhuurd. Frank weet na afdingen tot een redelijke prijs voor een ‘gewone’ overnachting te komen.

Kleurrijk zijn de beschrijvingen van een busrit over een smalle gevaarlijke weg door de bergen en een man die met zijn fiets uit de bocht is gevlogen maar er ongeschonden vanaf komt. Merkwaardig is zijn ontmoeting met een verkoper van plastic flessen water. De man ziet het probleem van de vele rondslingerende lege flessen rond zijn kar totaal niet in.

Kerkdienst
Zoals vaker het geval is, komt ook in dit boek een overijverige en formalistische douanier voor die niet zomaar zijn stempel in Franks paspoort zet. Het hoofdstuk Protestantser dan Calvijn is een kleurrijke impressie van een langdurige kerkdienst van maar liefst vier uur, ergens in het zuiden van Mexico.

Heaven

Op routekaartjes wordt de fietstocht van Frank minutieus weergegeven en op plattegronden verduidelijkt hij belangrijke culturele bezienswaardigheden. Thuis gekomen, blijkt Frank een ontsteking van een insect te hebben opgelopen die voor specialisten in het academisch ziekenhuis in Groningen uitermate interessant blijkt te zijn.

De titel van het boom is ontleend aan een waterval die uitwaaiert over de rotswand met uitbundige mosgroei als gevolg. Uit de verte ziet dit eruit als een kerstboom. Twee katernen met kleurenfoto’s illustreren de tekst.

Frank van Rijn is een wereldfietser en onderhoudende schrijver van reisverhalen. In 51 jaar heeft hij alle continenten behalve Antartica doorkruist en daarbij zo’n 500.000 kilometer afgelegd. Sinds 2018 heeft hij 15 boeken geschreven; in 2020 verscheen van hem De magische vijfduizend metergrens.

De magische vijfduizendmetergrens