Een eeuwenoud verhaal

Zaterdag, 29 april, 2023

Geschreven door: Liz Braswell
Artikel door: Demi Stein

Wat als Belle’s moeder het beest heeft vervloekt?

[Recensie] Een eeuwenoud verhaal is een hervertelling van Belle en het beest. Het verhaal loopt in grote lijnen gelijk aan wat we kennen van het originele Disney sprookje. Belle is vindingrijk, slim, maar ook onrustig. Ze wil namelijk haar armoedige en kleine dorpje verlaten en de wereld ontdekken. Haar vader wil echter thuis blijven, voor het geval Belle’s moeder toch terugkeert. Maar Belle kan zich niet herinneren wie haar moeder is, ze weet zelfs haar naam niet meer.

Wanneer Belle door het Beest gevangengenomen wordt, komen er ineens beelden van haar moeder naar boven. Ze ontdekt dat haar moeder degene is die het kasteel en al haar inwoners heeft vervloekt. Belle is geschokt, maar weet dat ze moet samenwerken met het Beest om het mysterie te ontrafelen.

Diepgang
Een eeuwenoud verhaal bevat dezelfde rode draad als het origineel: het kasteel, het beest en alle inwoners van het kasteel zijn vervloekt. De oude heks die dit deed, was Belle’s moeder. De auteur geeft meer diepgang over het verleden van het kasteel, wie Belle’s moeder is en waarom ze ervoor koos om een vloek over het kasteel uit te spreken. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van Belle en het Beest meer diepgang krijgt.

De schrijfstijl van Liz Braswell is zeer toegankelijk, waardoor het boek zeker al geschikt is voor kinderen die in de laatste klas van de basisschool zitten. Ondanks dat het bijna 500 pagina’s bevat, kun je het boek vrij snel uitlezen door de prettige schrijfstijl, maar ook doordat je het verhaal in grote lijnen al kent.

Het bekende sprookje
Het sprookje grotendeels al kennen bezit een keerzijde: je weet dat Belle verliefd wordt op het Beest, je weet wat de gang van zaken is in het kasteel en je weet hoe het dorp omgaat met de situatie. Daarom is het verhaal niet vernieuwend. Je weet van tevoren ook al dat het Belle’s moeder is, die de ellende binnen het kasteel veroorzaakte. Het enige wat dus ‘nieuw’ is binnen dit sprookje, is het ontrafelen van het grote ‘waarom’-mysterie en het ongedaan maken van de vloek. Dit geeft een leuke toevoeging aan de kroniek en maakt het zeker een vermakelijk boek. Het is hierdoor echter geen ijzersterk of verbazingwekkende vertelling.

Een eeuwenoud verhaal is zeker een aanrader voor Disney-fans. Je even kunnen wanen in de magische wereld van Belle en het Beest is vermakelijk. De diepgang op het leven van Belle’s moeder is zeker interessant en de moeite waard.

Leesfragment

Eerder verschenen op Meerboekenblog