Een gewone jongen

Zaterdag, 11 maart, 2023

Geschreven door: Louise Beech
Artikel door: Demi Stein

Hartverscheurend en hartverwarmend tegelijk

[Recensie] Sebastian James Murphy heeft autisme. Dit is het eerste wat mensen over het algemeen over hem te weten komen. Maar Sebastian is ook een gewone jongen van 20 jaar (zes maanden en twee dagen oud, zoals hij het liever benoemd) met normale dromen en verlangens.

Veronica, Sebastian’s moeder, is de belangrijkste persoon in zijn leven. En andersom net zo. Ze kan het dan ook niet naast zich neerleggen dat Sebastian gevoelens en verlangens heeft waar ze hem niet bij kan helpen. Of misschien kan ze dat wel? Ze overweegt een escortdame voor Sebastian in te huren.

Violetta is een escortdame. Deze baan heeft ze hard nodig om zowel haar studie tot verpleegkundige als de zorgkosten voor haar vader te kunnen betalen. Wanneer deze drie levens elkaar raken, verandert alles.

Moeilijke beslissing
Veronica is altijd over alles eerlijk geweest tegen Sebastian en ging geen enkel gesprek uit de weg. Zijn seksuele verlangens kwamen hierdoor ook ter sprake en Veronica heeft er alle begrip voor dat hij ze heeft. Ze vraagt zich alleen af hoe ze hem hierbij kan helpen. Hij heeft geen vrienden, maakt moeilijk contact met mensen en hij is zeer gehecht aan zijn eigen rituelen. Naast de seksuele verlangens wil Sebastian zich ook geliefd voelen, door iemand anders dan zijn moeder. Veronica zit in dubio of ze een escortdame gaat inhuren, zonder dat hij dit weet, of dat ze zijn verlangens negeert. Hij flapt er echter tegen elk willekeurig persoon uit wat hij wil en Veronica beseft zich dat dit een probleem kan worden. Ze moet een keuze maken die geen enkele moeder zou moeten maken.

De twijfels die Veronica heeft worden heel sterk neergezet. Je kan niet anders dan met deze vrouw meeleven. De keus die ze maakt, begrijp je. Je snapt waar het vandaan komt. Maar tegelijkertijd heb je ook het gevoel dat dit niet eerlijk is tegenover Sebastian. Al vanaf het begin van het boek gooit Louise Beech je gevoelens overhoop en dit blijft ze gedurende de rest van het verhaal doen.

Regelmatig kreeg ik het gevoel dat het verhaal té intiem was. Je leest scènes waarbij je het idee krijgt dat dit niet voor jouw ogen bestemd is en dat maakte dat ik de eerste helft van het boek twijfelde of ik dit gevoel nou positief of negatief vond. Hoe beter je de personages echter leert kennen, hoe meer je met ze mee gaat leven en hoe beter je het boek gaat vinden. Bij het dichtklappen van het boek kan ik dan ook niet anders zeggen dan dat het een enorme aanrader is. Je wordt meegenomen in zaken waar je normaliter niet over na denkt, Beech laat je van alles voelen en het boek is zowel hartverscheurend als hartverwarmend.

Een gewone jongen wordt verteld vanuit drie perspectieven. Sebastian, Veronica en Violetta. Ze zijn alle drie onwijs verschillend van elkaar en zijn ook alle drie personages die alles behalve standaard zijn. Via dit boek kan je dus tijdelijk in de levens kruipen van mensen waar je nooit op deze manier bij stilstaat. Beech heeft dit erg knap uitgewerkt, geen moment voelt het overdreven of onrealistisch.

Louise Beech is een Engelse auteur. Een gewone jongen is de eerste roman van haar dat vertaald is naar het Nederlands. Ze is doorgebroken met de titel How to be Brave. Nu Een gewone jongen naar het Nederlands vertaald is, kan ik niet wachten tot ander werk vertaald wordt, dit boek smaakt zeker naar meer.