Een kerstcadeau van het duincafe

Dinsdag, 21 december, 2021

Geschreven door: Debbie Johnson
Artikel door: Lilian Retel

Er bloeit een romance die meer is dan een kerstcadeau

[Recensie] Een kerstcadeau van het Duincafé is het vijfde deel in de populaire serie over het Duincafé in de Engels kustplaats Budbury. In het Engels heet het café het Comfort Food Café, wat direct duidelijk maakt dat het geen alledaags café is.
In elk deel leren we een personage beter kennen en dit keer is dat Katie. Katie is alleenstaande moeder en zij verhuisde samen met haar zoontje naar Budbury om een nieuwe start te maken. Kathie haar jeugd is niet gemakkelijk geweest, wat de nodige mentale littekens heeft achtergelaten. Wanneer er een leuke en knappe man in Katies omgeving verschijnt, wordt het tijd om haar trauma’s onder ogen te komen en deze te helen. Maar gaat dit lukken?

Dit deel in de Duincafé-serie sluit goed aan op de vorige delen. Hoewel het een vijfde deel is, wordt er genoeg informatie gedeeld waardoor het ook los te lezen is. Echter is het het leukste om alle delen te lezen zodat je een compleet beeld van het dorpsleven en de personages krijgt. En uiteraard precies de aantrekkingskracht van het Duincafé leert kennen.

Omdat Een kerstcadeau van het Duincafé om Katie draait, leer je haar het beste kennen. Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-perspectief, maar op een manier alsof je in gesprek bent met Katie. Het voelt net alsof je in het Duincafé bent en onder het genot van koffie en een stukje van Laura’s heerlijke taart aan het kletsen bent. Katie is een heel onzeker maar liefdevol persoon door alles wat zij meegemaakt heeft. Ze lijkt daardoor niet altijd even volwassen als haar levenservaring zou doen vermoeden. Op momenten zit dit tegen het naïeve aan, wat soms een beetje irritant is. Maar uiteindelijk kun je niet anders dan met Katie meeleven en hopen dat zij leert haar muren af te breken.

De andere personages komen ook redelijk uitgebreid aan bod waardoor er extra verhaallijnen ontstaan, maar wel alleen over de dingen die Katie daarvan meekrijgt. Vooral als je ook de vorige delen hebt gelezen is het erg leuk om deze oude bekenden weer terug te zien.

Heaven

Debbie Johnson heeft een heel pakkende en vlotte schrijfstijl, waardoor je door het boek heen vliegt. Het is gemakkelijk te volgen, heeft geen moeilijke woorden of lange zinnen en er zit een een goede dosis humor in. Al weet ze ook de gevoelige snaar te raken, waardoor je zowel met een lach als een traan dit boek leest. De omschrijving van de omgeving is zeer gedetailleerd, net als die van het Duincafé. Ik heb meerdere keren overwogen om te verhuizen, want ik wil ook zo’n plek in de buurt! De warmte, gezelligheid en de zoete lekkernijen spatten van de bladzijdes af. Romantische scènes blijven echter zeer beheerst waardoor dit een boek is voor alle leeftijden.

Indien je de vorige delen hebt gelezen, merk je dat Johnson in elk boek hetzelfde trucje in de verhaallijn toepast. Wanneer je de vijf boeken niet allemaal achter elkaar leest, zal dit niet direct vervelend zijn, maar mocht je de serie willen binge lezen dan kan ik me voorstellen dat het saai kan worden. Hoewel de titel doet vermoeden dat dit een kerstverhaal is, speelt het boek zich vooral af in de periode voorafgaand aan Kerstmis.

Zelf heb ik weer genoten van dit deel. Zoals gezegd voelt het alsof ik met een vriendin aan het kletsen was. Katie deelt haar diepste gevoelens waardoor ik erg met haar kon meeleven. Het heeft me weer een uurtje slaap gekost omdat ik móést weten hoe dit af zou lopen en ik dan echt niet tot de volgende dag kan wachten. In het Engels is inmiddels ook deel 6 verschenen en ik hoop dat deze snel vertaald wordt!

Omdat dit echt een ultiem feelgood boek is, krijgt het van mij 4 sterren.

Duincafé 4 - Een kerstcadeau van het Duincafé

Duincafé 1 - Zomer in het Duincafé