Een klus voor twee

Dinsdag, 21 september, 2021

Geschreven door: Esther Stui
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een mooi verhaal over de liefde voor en de hunkering naar een kind

[Recensie] De ietwat chaotische 32-jarige Iris Oosse heeft het helemaal gehad met mannen. Iedere keer wordt ze voorgelogen of bedrogen. Er is alleen één probleem…ze wil heel graag een kindje. Ze overweegt daarom om zich in te laten schrijven bij de spermabank.

Verder heeft Iris haar leven goed op de rit. Al vier jaar heeft ze haar eigen klusbedrijf en om klussen zit ze niet verlegen. Zeker niet nu haar nieuwe buurman Thomas Salentijn haar nodig heeft voor de renovatie van zijn nieuwe huis. Hij is accountant en heeft twee linkerhanden. Al snel komt ze erachter dat hij en Iris twee absolute tegenpolen zijn. Maar aangezien hij wel erg begaan is met zijn drie neefjes, vraagt ze zich toch steeds vaker af of hij een geschikte vader zou zijn van haar kindje….

Esther Stui heeft met Een klus voor twee weer een fantastisch verhaal neergezet. Het is een boek met een goede opbouw naar het hoofdonderwerp waarbij regelmatig de nieuwsgierigheid van de lezer wordt gewekt met de vraag hoe het af zal lopen en of het Iris gaat lukken om haar doel te bereiken. Het verhaal met een positieve insteek leest prima en bevat een hoog feelgood gehalte. Het is enigszins voorspelbaar, maar dat doet zeker niets af van het verhaal.

Esther heeft ervoor gezorgd dat het boek een zeer geëmancipeerde ‘touch’ bevat door het personage Iris. Dit zorgt voor een origineel en krachtig element door heel het boek heen. De schrijfster heeft het karakter van de personen onopvallend in het verhaal verwerkt. Hierdoor leer je ze goed kennen zonder een opsomming te krijgen van hun eigenschappen. Zo krijg je gaandeweg steeds meer te weten. Al snel sluit je Iris in je hart. Ze werkt hard, is sociaal en heeft veel aandacht voor mensen in haar omgeving.

Bergen

Het eerste deel van het boek bevat erg veel personages. Je weet als lezer nog niet direct wie van hen een groot aandeel hebben in het verhaal. Dit zorgt voor een enigszins onoverzichtelijk pallet aan personen. Wanneer je ongeveer op de helft van het boek bent, leest het rustiger. Dit komt vooral doordat er dan minder personen in voorkomen. Daarom vind ik dit gedeelte beter dan het eerste deel.

Door de vele gebeurtenissen blijft de verhaallijn interessant en boeiend. Er is een goede combinatie van algemene en speciale (heftige of romantische) situaties waarbij vooral de algemene scenes tot de verbeelding van de lezer spreken omdat ze zichzelf hierin zullen herkennen. Het verhaal blijft lang in het hoofd van de lezer hangen en zorgt ervoor dat je het boek niet weg kunt leggen.

De auteur heeft bij de romantische momenten, naar mijn mening, iets te weinig sfeer en opbouw gecreëerd waardoor de lezer de warmte, genegenheid en emoties mist. Toch zijn gevoelens wel diep uiteengezet bij andere situaties. Zo leef je mee met de hoofdpersonen als ze verwarrende gevoelens ervaren tussen vriendschap en liefde. Ook voel je medeleven en opluchting bij het cruciale moment (ik verklap geen spoilers). Tevens proef je duidelijk de ergernissen en jaloezie. Esther Stui heeft dit perfect weten te verwoorden.

Het is erg origineel dat elementen uit het boek Gewoon puur Emma in dit verhaal verweven zijn. Hoewel Een klus voor twee een losstaand boek is, is het aan te raden om eerst Gewoon puur Emma te lezen voor dit leuke detail.

Hoewel het boek veelal in Zeeland afspeelt, wat voor mij als Zeeuwse erg bijzonder is, speelt een deel ook weer af in het mooie, rustige Zweden.

Door de beeldende omschrijvingen van de natuur, ervaar je een relaxed gevoel tijdens het lezen.

De titel van het boek heeft een dubbele betekenis en is daarom erg goed bedacht. Een klus voor twee is een mooi verhaal over de liefde voor en de hunkering naar een kind waarbij de auteur ook duidelijk benoemt dat je geen bloedband hoeft te hebben om de liefde voor een kind te voelen. Het is aangrijpend om te lezen over de wens om ouder van een kindje te worden en de emoties (van bijvoorbeeld de onzekere ouder) die hierbij komen kijken te kunnen voelen. Door dit boek heeft Esther Stui er weer voor gezorgd dat je uitkijkt naar haar volgende boeken. Ik geef dit boek vier sterren.

Sonja