Een leven geleden

Zaterdag, 1 februari, 2020

Geschreven door: Jerrad Hoff
Artikel door: Paula van Mourik

Ontroerend liefdesverhaal

[Recensie] Soms krijg je een boek in handen waarvan je je na het lezen afvraagt waarom het niet bekend is bij een groot publiek. Dat geldt voor Een leven geleden, een nog onontdekt pareltje in de wereld der romans.

Een leven geleden speelt zich grotendeels af aan de kust van Florida. De zomer van 1972 zal voor Sarah Miller een omslag in haar leven betekenen. Ondanks haar jonge leeftijd heeft Sarah al veel ellende mee moeten maken. Om alles een plek te kunnen geven, besluit zij de zomer door te brengen op een eilandje aan de Golf van Mexico. Daar ontmoet zij Evan Bennett en de twee worden hopeloos verliefd op elkaar. Wat volgt is een zinderende zomer.

Terwijl de dag dat Sarah het eiland weer zal verlaten snel nadert, beseffen beiden dat ze niet meer zonder elkaar kunnen. Maar het dagelijks leven dwingt hen om tijdelijk uit elkaar te gaan. Sarah en Evan willen elkaar niet laten gaan en spreken een datum af waarop ze elkaar weer zullen ontmoeten. Maar het leven heeft echter geheel andere plannen met hen…

Een leven geleden is een roman over verlies, schuldgevoel, geluk, maar vooral over de liefde. Het leest vlot weg en vrijwel vanaf de eerste pagina word  je in het verhaal meegezogen.  Zonder moeite weet Jerrad Hoff de personages in het verhaal tot leven te wekken doordat hij ze zeer goed heeft uitgewerkt. Als lezer zal je het verhaal beleven alsof je zelf de hoofdpersoon bent. Je voelt Sarahs geluk, maar ook haar pijn en verdriet.

Het verhaal wisselt van heden naar verleden en weer terug naar het heden. Sarah is inmiddels een gevierd auteur. Op een dag maakt zij kennis met Jake. Deze ontmoeting brengt niet alleen oude herinneringen naar boven, maar zorgt wederom voor een ommekeer in Sarahs leven.

Jerrad Hoff is een Nederlandse auteur, maar als je dat niet weet, dan zou je denken dat iemand als Nicholas Sparks of Jojo Moyes dit verhaal heeft geschreven. Het verhaal is absoluut een tranentrekker en heeft al menig lezer geraakt. Zoals Hoff de liefde tussen Sarah en Evan weet te beschrijven is hartverwarmend. Een leven geleden is dan ook een boek dat moeilijk weg te leggen is en dat erom roept om in één keer te worden uitgelezen.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub Van Alles

Een leven lang

Zon van de nacht