Een moordgids voor lieve meisjes

Zaterdag, 13 november, 2021

Geschreven door: Holly Jackson
Artikel door: Demi Stein

Een zeer bijzonder profielwerkstuk

[Recensie] Pippa en haar klasgenoten krijgen de opdracht om een profielwerkstuk te gaan maken. Pippa kiest hier echter wel een heel bijzonder onderwerp voor: de moord op Andie Bell.

Vijf jaar geleden raakte het tiener meisje Andie Bell vermist in het stadje waar Pippa woont. Niemand kon haar vinden. Sal Singh, het vriendje van Andie Bell en ook verdachte voor deze vermissingszaak, pleegt vlak daarna zelfmoord. Hij wordt gevonden met een aantal zaken waardoor men er vanuit gaat dat Sal Andie vermoord heeft. De zaak wordt gesloten, maar Andie Bell wordt nooit teruggevonden.

Pippa geloofd echter niet dat Sal de moordenaar is van Andie. Door middel van haar profielwerkstuk probeert ze de waarheid boven water te krijgen. De docent vind dit echter maar een moeilijke situatie. Ze eist van Pippa om de familie met rust te laten, want zij hebben het al zwaar genoeg. Algauw staat Pippa echter op de stoep bij Ravi, het jongere broertje van Sal. Hij heeft ook nooit geloofd dat Sal een moordenaar was. Na een wat stroeve eerste kennismaking, besluiten ze om samen te gaan werken aan het profielwerkstuk en het onschuld van Sal te bewijzen. Dit gaat echter niet altijd zonder een slag of stoot…

Holly Jackson (1992) is een Britse misdaadjeugd schrijver en bekend geworden met haar Moordgids voor lieve meisjes trilogie. Ze werd voor dit verhaal geïnspireerd door true crime-podcasts en documentaires (wat zichtbaar terugkomt in het boek).

Pf

Een moordgids voor lieve meisjes is een knap staaltje schrijfwerk. Het boek neemt je vanaf het begin direct mee in een meeslepend verhaal. Andie Bell is eigenlijk een doodgewoon tienermeisje met alledaagse problemen en weet door haar gedachten, uitspraken en gedragingen je gelijk voor zich te winnen. Je leeft hierdoor heel erg mee met haar en alles wat ze tegenkomt.

Het verhaal is enorm spannend. Elke keer denk je zelf een stap verder te zijn, je hebt zelf verdenkingen, maar dan gebeurd er weer iets waardoor je eigen gedachten al niet meer kloppen. Continue word je op een verkeerd spoor gezet, wat het spannend blijft houden.

De lay-out van het verhaal is heel bijzonder. Zoals hierboven al vernoemd is, is Holly Jackson geïnspireerd door echte podcasts en documentaires. Dit heeft ze verwerkt in haar verhaal door er bestanden in te zetten. Dit kunnen artikelen van internet zijn, het profielwerkstuk, opnames van interviews die Pippa heeft uitgeschreven, eigenlijk van alles. Dat maakt het lezen naast spannend, ook erg leuk. Je weet namelijk nooit wat je nu weer tegen gaat komen en is een fijne afwisseling van ‘gewone’ tekst.

De karakters in het verhaal zijn ook zeker interessant. Doordat je elke keer op een verkeerd spoor wordt gezet, ga je van bijna iedereen in het verhaal wel vermoeden dat ze op een of andere manier te maken hebben met de vermissing/ moord. Hierdoor wil je ook graag meer te weten komen over de karakters, want je begint zelf haast mee te werken aan dat profielwerkstuk.

De ontknoping van het verhaal heeft mij omver geblazen. Deze plottwist zag ik écht niet aankomen, vond ik erg heftig, maar ook heel uniek, waardoor het verhaal in mijn ogen ijzersterk is. Het klopt uiteindelijk aan alle kanten en geeft een mooie afsluiting. Erg knap gedaan!

De schrijfstijl van Holly Jackson is heel toegankelijk. Het leest enorm makkelijk weg, er komen geen lastige zinnen/woorden in voor en leest erg prettig. Wel merk je aan de karakters en schrijfwijze heel goed dat het om een young adult verhaal gaat, wat uiteraard voor de doelgroep ook de bedoeling is. Mocht je graag thrillers lezen, maar niet van kinderlijkheid houden, dan is dit geen boek voor jou. Hou je wel van young adult, dan is dit zeker een aanrader!

Eerder verschenen op Meer Boeken Blog

De vijf die blijven

Zo lief als de dood