Een veilige haven 1 - Een nieuw begin

Vrijdag, 15 januari, 2021

Geschreven door: Ellie Dean
Artikel door: Jeannie Bertens

Je proeft de sfeer, leeft met de kinderen mee die huis en haard moeten verlaten om veilig te zijn

[Recensie] Sally, een zestienjarig meisje woont met haar moeder Florrie en haar broertje Ernie in Londen wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Ernie is gedeeltelijk verlamd door polio, hij heeft dagelijks veel zorg nodig maar Florrie kijkt amper naar hem en Sally om. Ze gaat veel liever naar de kroeg om leuke mannen te ontmoeten. De zorg voor Ernie ligt helemaal op de schouders van Sally. Hun vader is veel op zee maar als hij thuis is, geeft hij zijn kinderen wel de zorg en aandacht die ze zo hard nodig hebben. Omdat het in Londen steeds gevaarlijker voor kinderen is, worden veel kinderen geëvacueerd, ook Ernie. Sally besluit met hem mee te gaan om voor hem te zorgen. Hun moeder komt ze niet eens uitzwaaien op het perron….

Ze worden verplaatst naar Cliffehaven, een plaatsje aan de kust in het zuiden van Engeland. Ernie is in geen enkel gezin welkom totdat Peggy Reilly verschijnt. Zij neemt het tweetal op in huis en Beach View House wordt daarmee het thuis wat de kinderen zo hard nodig hebben. In Beach View House woont niet alleen het gezin Reilly (vader en moeder, twee dochters, twee zoons en een opa) maar ook nog betalende gasten, de oude mevrouw Finch en Alex, een man die uit Polen gevlucht is. Peggy is de spil in Beach View House, ze heeft onuitputtelijk veel energie en zorgt voor alles en iedereen. Sally en Ernie bloeien helemaal op. Ernie wordt sterker, leert met zijn handicap om te gaan en geniet van het vrije leven. Hij trekt erop uit met de zoons van Peggy en hun opa. Sally vindt meteen werk en begint, met steun van Peggy, ook nog met naaiwerk aan huis. Van moeder Florrie horen ze al die tijd niets net als van hun vader die op een koopvaardijschip zit. In de tuin van Beach View House wordt een schuilkeldertje gebouwd waar dit samengestelde gezin net in past. Helaas worden de bombardementen steeds heviger en zitten ze ’s-nachts regelmatig daar. Zo verstrijkt er een jaar, Sally en Ernie zijn helemaal opgenomen in het gezin en denken nog amper aan Londen en aan Florrie. Totdat Florrie ineens opduikt in Cliffehaven. Wat komt ze doen? Mist ze de kinderen? Neemt ze hen weer mee naar Londen? Even staat hun leven weer helemaal op zijn kop.

Een nieuw begin is het eerste deel uit de serie Een veilige haven. In deze serie neemt Ellie Dean haar lezers mee naar de Tweede Wereldoorlog en een klein pension aan de kust dat moedig stand houdt in een donkere en onzekere tijd. Het tweede deel, wordt verwacht in april 2021. En reken maar dat ik dan weer van de partij ben want wat heb ik genoten van dit boek! De auteur neemt je werkelijk mee naar de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog. Je proeft de sfeer, leeft met de kinderen mee die huis en haard moeten verlaten om veilig te zijn. De ouders die hun kinderen met lood in hun schoenen zien vertrekken. En de bleekneusjes uit Londen die onverwacht opbloeien op het platteland of aan de kust waar duizenden gezinnen hun deuren wijd opengezet hebben voor de evacués. Alles ging op de bon, voedsel, kleding, alles werd schaars maar de mensen bleven gastvrij en werden creatief in hergebruik van materialen.

Eenmaal begonnen in dit boek, kon ik er niet meer mee stoppen, heerlijk! Ik kijk dan ook al uit naar het tweede deel in deze serie en Ellie Dean heeft er een fan bij! Vijf sterren voor dit hartverwarmende boek.

Een veilige haven 4 - Een groot hart

Een veilige haven 3 - Geef nooit op

Een veilige haven 1 - Een nieuw begin