Een onschuldige moord

Donderdag, 15 april, 2021

Geschreven door: Chris De Bruyn
Artikel door: Saskia Imbert

Het verhaal verveelt nooit

“Ik besef dat het een zeldzaam begin van een moordmysterie is, maar goed, ik heb het gedaan.”

[Recensie] Een onschuldige moord is het debuut van Antwerpenaar Chris De Bruyn. Hij is stuurman aan boord van een offshore schip en vond in zijn vrije uren de tijd om deze thriller te schrijven. De omslag roept meteen de juiste sfeer op, donker en mysterieus. De perfecte weergave van Little Wycombe, het afgelegen Brits dorpje waar het verhaal zich hoofdzakelijk afspeelt.

De proloog bevat de brief van Thomas Liam Lassister geschreven vanuit zijn cel in december 1919, wachtend op de galg. Hierin bekent hij de moord op Roger Bensington. Wat is er vier maanden eerder gebeurd? Thomas neemt de lezer mee op zijn zoektocht, van vrijdagavond tot donderdagnacht.

Het verhaal wordt vanuit zijn waarnemingen beschreven. Maar zijn die betrouwbaar? Thomas Lassister heeft namelijk een zwaar oorlogstrauma en hierdoor lijdt hij aan psychoses. Zijn behandeling in een instelling heeft hem niet echt geholpen. Nog steeds zijn er regelmatig flarden uit zijn geheugen verdwenen, zoals op de avond van de moord op Bensington.

“Ik herinnerde me niets van voor mijn bezoek aan Bensington en van na mijn val, wie weet door hoeveel mensen ik was gezien. Wat had ik achtergelaten op de plaats van de misdaad?”

Thomas is ervan overtuigd dat hij de moord heeft gepleegd. Maar Brigadier William beweert dat hij Thomas die avond bij een toneelopvoering in het dorp heeft gezien. Misschien kan Miss Elisabeth Tressillion hem meer vertellen? Hij zou in haar gezelschap zijn gezien. Het hoofdpersonage probeert alles te reconstrueren. Zo leert de lezer de dorpsbewoners kennen, hun geheimen en intriges. Kunstenaar Leslie, dokter James, Miss Fortescue, de zwervende dronkenlap Alvin,… Chris De Bruyn weet al zijn personages knap te typeren. Ook de angst en verwarring van Thomas zijn goed voelbaar. Is er iemand die hem in bescherming wil nemen, heeft hij de moord misschien niet gepleegd, of heeft hij het toch gedaan?

Er komen steeds nieuwe, verrassende feiten aan het licht. Dit houdt de vaart in het verhaal. Ook wisselt de setting even tussen het dorpje en Londen, waar de broer van Thomas woont. Het verhaal verveelt nooit, als lezer bleef ik nieuwsgierig en steeds verrast. Uiteindelijk passen de puzzelstukjes mooi in elkaar, met een verhelderende en aangrijpende epiloog.

Het verhaal zit dus goed in elkaar. Maar ik werd vooral getroffen door de sfeer die Chris De Bruyn weet op te roepen. De tijdsperiode, de jaren na de oorlog, voel je als lezer zeer goed aan. Ook fijn dat het schrijversleven van de hoofdpersoon wordt geïntegreerd, soms met een knipoog naar de realiteit. Op een verrassende manier speelt Baron van Buckinghamshire, het hoofdpersonage uit de boeken van Thomas, een belangrijke rol in dit verhaal. Knap!

Een onschuldige moord is zeker geen klassieke misdaadroman. Als lezer had ik in het begin even mijn twijfels, met een psychose kom je altijd wel weg in een thriller dacht ik. Maar Chris De Bruyn heeft zijn verhaal de nodige diepgang en originaliteit meegegeven. Ik ben dus positief verrast door dit debuut en beoordeel Een onschuldige moord graag met vier welverdiende sterren.

“Ook als succesvolle schrijver had ik het gevoel geleefd te worden door anderen, steeds laverend tussen de wensen van mijn uitgever en die van de recensenten. Op geen enkel ogenblik in mijn bestaan had ik het gevoel gehad mijn leven in eigen handen te hebben.”