Een puppy voor valentijn

Vrijdag, 14 februari, 2020

Geschreven door: Simone Luijten
Artikel door: Peggy Van Aert

Genieten, wegdromen en verrast worden

[Recensie] Auke doet elke maandag en donderdag boodschappen bij de supermarkt en rekent altijd af bij dezelfde kassa, die van Nynke. Het maakt hem niet uit hoe lang de rij is, Auke wacht geduldig tot hij aan de beurt is. Al twee jaar lang probeert hij de moed te verzamelen om Nynke mee uit te vragen, maar het lukt telkens net niet. Op een dag ziet hij een briefje in de supermarkt hangen: puppy te koop. De hond van Nynke heeft een nestje en Auke grijpt zijn kans. Hij leest zich in over cockerspaniëls en staat dan bij Nynke op de stoep om de puppy te halen, én om te vragen of ze voortaan samen de honden zullen uitlaten. Maar dan neemt het verhaal een wending. Wie zal voortaan de puppy uitlaten?

De ondertitel die vermeldt wordt op de cover, dekt gelijk heel de lading. Deze ene zin: ‘Een Hartverwarmend verhaal vol liefde met een onverwachte wending, omvat alle aspecten van het verhaal en typeert dan ook het boek en de schrijfstijl.’ Hoewel het een kort verhaal is, slaagt Simone Luijten erin om zeer veel gevoel in zowel de plot als de personages te steken.

Met een paar rake zinsneden weet ze onmiddellijk een bepaalde sfeer te creëren. Het is een zeer goed uitgewerkt verhaal, waarin alle details kloppen. De karakters van de personages zijn mooi uitgewerkt. Je ziet Auke elke dag echt naar de winkel wandelen en worstelen met zijn gevoelens. Ik ben echt verbaasd dat de schrijfster op een boek van minder dan 100 pagina’s zoveel heeft kunnen uithalen. Twee verhaallijnen, een behoorlijk aantal personages en een super verrassend einde. Ik vind het boek een aanrader als tussendoortje op een druilerige dag. Genieten, wegdromen en verrast worden. Ik geef dit boek 4 dikke sterren.