Een reis om de wereld in 80 planten

Maandag, 27 maart, 2023

Geschreven door: Jonathan Drori, Lucille Clerc
Artikel door: Saskia Imbert

Een boeiende botanische wereldreis

[Recensie] Wist je al dat chrysanten in het Verre Oosten erg geliefd zijn omdat ze symbool staan voor verjonging en een lang leven, terwijl ze elders eerder worden geassocieerd met rouw? En dat pompoenen en kalebassen tot de komkommerfamilie behoren?

In Een reis om de wereld in 80 planten staan enorm veel interessante en leuke weetjes! Jonathan Drori, ambassadeur van het WWF, neemt zijn lezers mee op een boeiende botanische wereldreis. Opgedeeld per continent bespreekt hij bekende en minder bekende planten. De wetenschappelijke naam, hoe de plant eruit ziet, de plaats in de geschiedenis, cultuur en mythologie,… echt een fijne ontdekkingstocht!

De illustraties van Lucille Clerc zijn een prachtige verrijking bij de uitleg. Op haar kleurrijke prenten, soms paginagroot, zie je zowel het geheel als knappe details van de betreffende planten.

Een kleurrijke ontdekkingsreis vol kennis, passie en humor
Ik kijk nu vol bewondering naar de ogenschijnlijk eenvoudige paardenbloem (Taraxacum officinale) die in Estland wordt gevierd met een heus paardenbloemenfestival. Maar ook over de aardappel, tomaat en banaan heb ik weer wat bijgeleerd. Mijn smaakpapillen werden geprikkeld door koffie, vanille, saffraan en gember. En ik maakte voor het eerst kennis met iboga en asafoetiola.

Dit boek ligt hier al een tijdje op tafel in de huiskamer. Af en toe blader ik er in, lees een kort hoofdstukje, geniet van de prenten,… Door het handige formaat ligt het boek ook fijn in de hand. Op het einde geeft Jonathan Drori de lezers nog handige tips om op een nieuwe manier naar planten te kijken, om je bewondering aan te wakkeren. De plantenwereld is echt enorm fascinerend, laten we er dus goed zorg voor dragen.

Fijn om als cadeau te geven of gewoon voor jezelf! Geniet van al dit moois! In deze reeks verscheen ook Reis op de wereld in 80 bomen.

Eerder verschenen op snippers_co