Een soort van leven

Dinsdag, 30 augustus, 2022

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Els Van Daele

Schuldgevoelens, loyaliteit en recht op zelfbeschikking

[Recensie] Bij het lezen van de korte inhoud ben je bang dat het een zwaar en moeilijk boek zal worden, maar dat is helemaal niet zo, het leest eigenlijk opvallend vlot. Alhoewel ik de eerste helft van het boek wel het beste vond, naar het einde toe las het wat moeilijker, alsof de stijl zich aanpaste aan de zwaarte van wat er gebeurde.

Verbittering
De echtgenoot van Carol heeft acht jaar geleden een auto-ongeluk gehad en is daardoor in een rolstoel beland. Hij was vroeger een heel actieve man, maar is nu voor alles afhankelijk van zijn echtgenote. Hij is daardoor heel verbitterd geworden, en het is dan ook niet altijd makkelijk om met hem samen te leven. Gelukkig helpt Carols moeder haar waar ze kan. Maar als haar moeder plots overlijdt, komt Carol in een negatieve spiraal terecht, ze moet het huis van haar geliefde moeder leegmaken en raakt tot overmaat van ramp ook nog haar baan kwijt. Ze raakt meer en meer in de war en ziet maar één uitweg meer.

Zelfbeschikking
De grote thema’s in deze psychologische roman zijn schuld, loyaliteit en zelfbeschikking. Carol heeft schuldgevoelens over de omstandigheden rond haar mans ongeluk. Ze wil dan ook loyaal blijven aan haar echtgenoot Leon, ook al behandelt hij haar niet altijd even goed. Het thema zelfbeschikking is wel heel actueel en zet je even aan het denken. Het enige jammer is dat je Leon, de echtgenoot, niet echt leert kennen. Je weet niet wat er in hem omgaat en waarom hij zijn vrouw zo onheus behandelt.

De schrijfstijl is heel prettig en maakt dat het toch niet aanvoelt als een negatief boek. Maar het boek raakt je wel en je voelt de wanhoop van Carol. Naarmate het boek vordert, voel je dat er wordt toegewerkt naar een vreselijke climax waar af en toe al naar wordt gealludeerd. Of word je bewust op een zijspoor gezet? En dan ga je maar snel verder lezen want je wil weten wat er nu echt gebeurd is. Knap gedaan dat einde.

Pil van Drion
En wat ik heel bijzonder vond: misschien kwam de schrijfster door haar familienaam wel op het thema van haar boek? Ze vertelt in het boek immers regelmatig over De pil van Drion.

Een soort van sterven is het vijfde boek van Bettina Drion. Zij is schrijfdocente en geeft ook lezingen over de thema’s van haar boeken. Een eventuele lezing over dit boek belooft alvast heel boeiend te worden.

Eerder verschenen op Boekensite Gent