Een tuin vol geheimen

Dinsdag, 17 september, 2019

Geschreven door: Kelly Doust
Artikel door: Jeannie Bertens

Een heel vermakelijk boek

[Recensie] Sylvie Dearlove keert op hangende pootjes terug naar Engeland. Haar modemerk Dearlove dat eens zo succesvol begon, is roemloos ten onder gegaan in New York. Het faillissement is uitgesproken en Sylvie keert berooid terug naar het landgoed Bledesford, haar geboortehuis. Ze laat haar vriend Ben voorlopig achter. Sylvie’s ego heeft een flinke knauw gekregen, ze heeft regelmatig paniekaanvallen en ze voelt zich in het algemeen een nietsnut. Voordat ze naar Bledesford afreist, bezoekt ze haar vriendinnen Penn en Tabs in Londen. Gelukkig is hun vriendschap overeind gebleven na de jarenlange afwezigheid van Sylvie. Ze zal deze vriendschap ook hard nodig hebben. Wanneer Sylvie op Bledesford arriveert, zijn haar ouders druk bezig het landgoed op te kalefateren zodat het geschikt wordt voor de verkoop. Ze kunnen de torenhoge lasten van het landgoed niet meer opbrengen. Behalve Wendy en Robin, de ouders van Sylvie, wonen er ook Gigi, haar flamboyante oma en Lizzie, haar overgrootmoeder. Haar ouders vragen Sylvie om zich te richten op het opruimen van de immens grote zolder van het landhuis. Samen met haar vriendin Tabs gaat ze daarmee aan de slag. De hele zolder is volgestouwd met stapels kleding en kledingaccessoires van de vrouwen die op Bledesford gewoond hebben. Zo vinden ze kleding van de beroemde Rose Dearlove, de moeder van Lizzie die jong gestorven is. Dat brengt verhalen van vroeger mee.

De auteur verwerkt die verhalen in verschillende verhaallijnen die vanuit het perspectief van een piepjonge Lizzie en later ook van de zus van Lizzie, Victoria, geschreven worden. De rode draad in het boek is het verhaal van Sylvie die op de rand van instorten staat wanneer ze arriveert en die meer en meer opleeft. Langzaam bloeien haar creatieve capaciteiten weer op geïnspireerd door de schitterende jurken en accessoires van haar voorouders. Vriendin Tabs helpt en steunt haar daarbij. Gaandeweg komt Sylvie tot de ontdekking dat haar voorouderlijk huis dat ze in haar tienerjaren verafschuwde, nu onmisbaar voor haar wordt, ze wil helemaal niet meer dat het verkocht wordt! Ook staat ze veel meer open voor haar familieleden, met name haar moeder Wendy en haar oma Gigi. Nieuwsgierig geworden door hun verhalen gaat ze, gesteund door vrienden, op zoek naar het verhaal van de familie Dearlove. Die zoektocht heeft een helende werking, niet alleen voor Sylvie…..

Een tuin vol geheimen is het tweede boek van Kelly Doust dat in een Nederlandse vertaling verschijnt. In 2017 verscheen De reis van de parels. Dat boek zal ik zeker ook eens gaan lezen want de auteur Kelly Doust is me goed bevallen. Persoonlijk vind ik het aantrekkelijk in een boek wanneer dat meerdere verhaallijnen heeft én in verschillende tijden speelt. Daar maakt Kelly Doust ook gebruik van, het grootste gedeelte van het verhaal vindt echter in de huidige tijd plaats, het verhaal van Sylvie. De verhalen van Lizzie (en daarmee ook van Rose) en Victoria vormen een mooie aanvulling op het geheel. De geheimen van de familie worden daar ook langzaam maar zeker ontrafeld. De plot is zeker origineel. Hilarisch is de persoon van Gigi met ook daar veel verwijzingen naar de (pop)historie. Al met al een heel vermakelijk boek, vlot leesbaar. Vier sterren.

Dans Magazine