Een verrukkelijk fiasco

Woensdag, 6 oktober, 2021

Geschreven door: Lotte Petersen
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een intiem geheim

[Recensie] De 23-jarige Mia krijgt de kans om als nanny in Rome te gaan werken. Aangezien ze erg graag wil ontsnappen aan haar eigen leven in Leiden, haar keuzes en verantwoordelijkheden, pakt ze deze kans met beide handen aan en vertrekt naar het gezin Morrones. Het gezin bestaat uit filmster Vanessa, regisseur Luca en hun twee zoontjes van vijf en tien jaar oud.

Kort na aankomst blijkt dit avontuur al een groot fiasco. Hysterische woedeaanvallen, taalbarrières en worstelingen met vijandige kinderen zijn aan de orde van de dag. Gelukkig heeft ze veel steun van mede-nanny’s en chef-kok Andrea. Wanneer ze een groot geheim over haar werkgever ontdekt, weet ze zich geen raad meer. Is ze opgewassen tegen al deze situaties?

Een verrukkelijk fiasco is opgedeeld in twee verhaallijnen. Lotte Petersen neemt de lezer mee naar het prachtige Rome waar nanny Mia zich door de dagen heen worstelt. Ook krijg je een kijkje in het leven van haar in Leiden. Het is een terugblik naar een eerdere periode waarin ze Max leert kennen in de bibliotheek.

Je zit als lezer direct in het verhaal door de (dan nog) hilarische situaties die Mia op dat moment meemaakt met haar twee oppaskinderen. De auteur heeft het lekker overdreven omschreven alsof het om wilde, gevaarlijke dieren gaat in plaats van kinderen. De humor is een element dat veel voorkomt in het boek. Het verhaal is prettig verdeeld in korte hoofdstukken.

De auteur zorgt ervoor dat af en toe de nieuwsgierigheid wordt gewekt door te benoemen dat Mia een bijzondere reden had om naar Rome af te reizen. Je wilt dan graag weten wat die reden is. Rome wordt beeldend omschreven waardoor je je vaak in deze prachtige stad waant. Bekende, maar ook onbekende bezienswaardigheden passeren de revue waarbij Lotte Petersen ook de ambiance erg prettig weet te omschrijven.

De teleurstelling bij de kinderen Leo en Tommaso, vanwege hardwerkende ouders, zorgt voor compassie naar de kinderen toe. Zeker als de ouders op belangrijke dagen niet aanwezig zijn. Je ziet duidelijk dat ze de aandacht en structuur missen. Ook leef je mee met Mia die flink doorzet in lastige situaties.

Jammer genoeg laat de schrijfster soms de afloop van de dag of belevenissen achterwege waardoor je met vragen blijft zitten of teleurgesteld bent dat je de afloop niet weet. Tevens plaatst ze plotseling (veel) personages in het verhaal waardoor het lijkt dat je hier eerder over gelezen hebt, maar deze personen zijn nog niet in het verhaal voorgekomen. Dit is erg vervelend omdat je jezelf afvraagt wie dit ook alweer was.

Naar mijn mening heeft de schrijfster helaas het een en ander laten liggen in het verhaal. Het verhaal kabbelt voort, maar echt bijzondere gebeurtenissen vinden niet echt plaats. Ook is er maar weinig romantiek te vinden. Naar het einde toe denk je steeds ‘nu komt het’. Je verwacht een omwenteling in het verhaal of een gebeurtenis die je niet had voorzien. Dat blijft helaas uit. Zeker op het laatst had de auteur de kans gehad om het verhaal spectaculair en indrukwekkend te laten eindigen, maar die kans is niet gegrepen. Als lezer verwacht je ook dat de twee verhaallijnen op één of andere manier in elkaar verweven zitten, maar dat gebeurt eigenlijk niet.

Hoewel het een feelgoodroman zou zijn, proef ik juist een negatieve ondertoon waarbij je je afvraagt waar het ‘verrukkelijke’ op slaat in de titel. De scènes over het weglopen van het jongste kind, aanvaringen en de baldadigheid gebeuren zo vaak dat het mij als lezer irriteerde. Het lijkt alsof deze gebeurtenissen heel de verhaallijn overheersen waardoor ik, na het lezen van het boek, geen feelgood-gevoel overhield.

Ik geef het boek Een verrukkelijk fiasco 2,5 ster!

De rest is confetti

Een verrukkelijk fiasco