Een wonderlijk gemis

Vrijdag, 4 oktober, 2019

Geschreven door: Christophe Ono-Dit-Biot
Artikel door: Jeannie Bertens

Wat een heerlijk wonderlijk verhaal!

[Recensie] César kan het leven na het overlijden van Paz, zijn echtgenote, niet langer meer aan. Zelfs zijn prachtige zoon die zoveel op Paz lijkt, kan hem niet uit zijn malaise halen. Hij besluit een einde aan zijn leven te maken en bereidt dat zorgvuldig voor. Op de avond waarop hij zijn besluit ten uitvoer wil brengen, wordt hij gestoord door Nana, die hem een onverwacht bezoek brengt. Nana beweert zijn buurvrouw te zijn, ze zou het appartement naast hem al een aantal maanden bewonen. César kan niet verder met zijn plannen want Nana is niet van plan hem los te laten. Zij is zeer geïnteresseerd in zijn grote boekenverzameling met klassieken. Zij leent een boek van hem en maakt meteen een afspraak om dit terug te brengen.

Langzaam maar zeker weet Nana tot César door te dringen, hij voert mooie discussies met haar en Nana blijkt een ongelooflijke kennis van kunst en cultuur te hebben. Ook gaat hij met zijn zoon een week op vakantie, César kan het contact met hem weer aan en hij maakt een prachtig getekend verhaal voor zijn zoon. Daarin gebeuren wonderlijke dingen. Dat is ook de parallel met het verhaal van César, daarin gebeuren ook bijzondere dingen. Hij reist naar verschillende landen om het geluk met Paz te herleven. Maar het verdriet slaat overal weer toe, hij kan het nergens ontlopen, niet in Spanje, niet in Italië en ook niet in Griekenland. De rode draad in zijn leven is Nana, het mysterieuze Griekse meisje. Hij ontmoet haar wonderlijke familie en wordt op audiëntie geroepen bij haar schathemelrijke vader op een prachtig eiland. Het is daar dat César weer leert te leven, zich met zijn lot verzoent.

Wat een heerlijk wonderlijk verhaal! Christophe Ono-dit-Biot is uitzonderlijk verhalenverteller. Hij kiest zijn woorden zorgvuldig, het hoofdpersonage César wordt levensecht neergezet, zijn emoties voel je. Ook gebruikt de auteur talloze verwijzingen naar de oude klassieke verhalen. Verhalen over goden en halfgoden die verweven worden met het leven in het hier en nu. Zo belandt César in een verborgen grot die anderen niet kunnen vinden, maar hij wel; zou hij gelokt zijn door de sirenen? De gebeurtenissen die César overkomen worden steeds wonderlijker, als lezer bekruipt je het gevoel dat het verhaal niet meer klopt. Heel vakkundig weet de auteur je dan steeds weer over te halen om het toch te geloven. Een prachtig en onverwachte ontknoping volgt. Een heerlijk boek waar je de tijd voor moet nemen om het boek goed tot je door te laten dringen. De prachtige gelaagdheid van het verhaal en de mooie verwevingen van de klassieke verhalen maakt dat dit boek voor mij de volle vijf sterren waard is!