Een wonderprachtig dier

Zaterdag, 5 februari, 2022

Geschreven door: Britta Teckentrup
Artikel door: Katelijne van Alem

Een prachtig dier uit een andere tijd

[Recensie] Welkom in deze mooie dichtbundel met een bloemlezing van 366 dierengedichten. Voor iedere dag van het jaar een prachtig gedicht, zelfs voor schrikkeldag! De gedichten zijn geschreven door allerlei dichters, van Jaap Robben tot Herman Gorter en van Edward van de Vendel tot Harriet Laurey. In de geweldige prenten van Britta Teckentrup verdwijn je in de gedichten. De illustraties zijn paginagroot en laten ontzettend veel verschillende dieren zien. Van een olifant tot een zwaluw, een rups tot een pinguin en ga zo maar door! Alle wonderprachtige dieren komen langs!

Diversiteit
Doordat het boek voor iedere dag van het jaar een gedicht bevat, kunnen jij en jouw kind(eren) steeds opnieuw genieten van poëzie. Kinderen vinden het vaak heerlijk om mee te leven in de fantasie van een gedicht en te luisteren naar het ritme. Door de diversiteit in dit boek, leer je heel veel verschillende auteurs kennen en zou je op zoek kunnen gaan naar meer werk van de auteur die je aanspreekt.

Beginregel
Vooraan staat er een inhoudsopgave van de maanden van het jaar. Ook kun je achterin de bundel diverse registers vinden, op autersnaam/titel/beginregel/dier. Het register op beginregel vond ik zo mooi gevonden, die pagina’s zijn eigenlijk ook al een gedicht op zich!

De bundel zelf is prachtig vormgegeven. Een oranje linnen band, met een kaft waar de dieren en woorden er in een glinsterende opdruk op liggen. Een fijn leeslint laat je onthouden waar je gebleven bent. Voorin het boek kun je aangeven van wie het boek is en er zijn genoeg regels om het boek met velen te delen!

Ik wou dat ik een vogel was

De voorloper van Een wonderprachtig dier is Ik wou dat ik een vogel was. Dit boek werd in 2019 uitgegeven met de wens te laten zien dat poëzie voor iedereen is. Marloes van Mourik, acquirerend redacteur van Ploegsma, wilden een boek uitgeven dat “rijk en waardevol was voor het hele gezin en vol kijk- en leesplezier”. Het boek werd bekroond met Vlag en Wimpel van de Griffeljury en werd ontzettend goed ontvangen.

In deze nieuwe bundel wilden ze graag dezelfde criteria hanteren als die ze bij Ik wou dat ik een vogel was hanteerden. Onder andere een overzicht van het Nederlandstalige dichtlandschap en geen onderscheid maken tussen gedichten voor kinderen en volwassenen. Ook moesten de gedichten met name bij de illustraties passen. Voor dit boek zijn meer dichters gevraagd een nieuw gedicht te schrijven, ze schreven zelfs een gedichtenwedstrijd voor het publiek uit. Zeven deelnemers wonnen met hun inzending een plek in het boek, waarvan deze van Rob Bouderstein:

Vijver

“De libel
die juist zijn jeugd heeft afgestroopt
die zonder vaders wijze raad
die zonder goedbedoeld vermanen van moeder
zijn oude wereld achterliet
die argeloos de nieuwe binnentrad
niet wetende wat voor hem lag
dan dat het zijn moest van een ongekende schoonheid
de boerennachtegaal
klaar voor de sprong”

Ook dit boek is ontzettend mooi geworden. Kinderen zijn vaak heel gefascineerd door dieren, dit boek zal door het type gedichten en de illustraties heel veel kinderen aanspreken. Een pareltje voor in elke boekenkast.