Een zomer als geen andere

Donderdag, 15 oktober, 2020

Geschreven door: Rudi Vranckx
Artikel door: Silke Wimme

Hoe zal het coronavirus de wereld op lange termijn beïnvloeden?

[Recensie] Groot-Brittannië en The Independent hebben Robert Fisk, maar met Rudi Vranckx heeft Vlaanderen eindelijk zijn eigen Robert! Dit betekent dan ook journalistiek van het hoogste niveau.

Ongeveer vijftien jaar geleden leerde ik Rudi kennen tijdens een workshop over het Midden-Oosten en ik was enorm onder de indruk. Niet zozeer over de workshop zelf, maar tijdens de lunch had ik het geluk naast hem te zitten en een babbel met hem te doen. Wat een interessante man! De afgelopen jaren is hij bovendien alleen maar verder gegroeid: hij kreeg zijn eigen programma Vranckx, waar voornamelijk buitenlandse reportages getoond worden, hij maakte heel wat eigen reportages zoals onder andere Het verdriet van België en schreef verscheidene boeken. Hij gaat telkens op zoek naar de waarheid bij conflicten en oorlog noemt hij complete ‘waanzin’.

Voor zijn nieuwste reportage die hij deze zomer gemaakt heeft, ging hij op zoek naar de invloed van de pandemie op de wereld. Hij heeft er een bijhorend boek Een zomer als geen ander over geschreven en vooraleer ik de reportage bekeek wou ik eerst het boek lezen. Een boek is immers altijd beter dan ‘de film’, is het niet?

Met een camper is Rudi de afgelopen maanden doorheen Europa gereisd. Hij ging op zoek naar antwoorden op één belangrijke vraag: hoe zal het coronavirus de wereld op lange termijn beïnvloeden? Hieraan gelinkt zijn er bovendien heel wat subvragen: is de pandemie een kantelmoment in de Europese geschiedenis, zal het ooit worden zoals vroeger, mogen we de klimaatwetenschappers niet vergeten, … ? Allemaal vragen die brandend actueel zijn en elke dag doorheen onze gedachten razen. Rudi begint zijn reis in Brussel en gaat via Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk naar Italië. Hij bezoekt er enkele bijzondere locaties zoals Schengen en praat er met enkele interessante personen zoals Romani Prodi, Herman Goossens, Ivan Krastev en Ilja Leonard Pfeijffer.

Heaven

Voor mij was dit een van de betere boeken die Rudi schreef en terwijl ik het las, was het alsof ik het hem hoorde vertellen. Bij enkele van zijn andere boeken had ik dit niet, daar had ik soms het gevoel dat het boek niet door hem zelf was geschreven. Het taalgebruik was te eenvoudig, te commercieel en ik miste de typische uitspraken die Rudi zo vaak doet, een ghostwriter misschien?

In Een zomer als geen ander vergelijkt Rudi de beelden van Bergamo, waar enkele maanden geleden doodskisten aangevoerd werden door legertrucks, met de beelden die hij zag in oorlogsgebieden. Net als bij oorlog vond hij dit waanzin, voor mij was dit een van de meest aangrijpende passages uit het boek.

Kort maar krachtig omschrijft hij exact wat reeds maanden in mijn hoofd spookt. Er zijn reeds vele verscheidene theorieën over de pandemie en er zullen nog velen komen. Rudi slaagt erin om de verscheidene pistes over de toekomst open te houden. Langs zijn route van Brussel naar Italië ontmoet hij verschillende interessante personen die elk hun eigen mening hebben, hij bespreekt met hen de toekomstperspectieven en wikt deze af. Bijzonder interessant vond ik zijn vergelijkingen met voorgaande pandemieën en hun gevolgen. Waarbij sommige voor een echte ommekeer gezorgd hebben in het dagelijkse leven en de geschiedenis.

Het boek is geschreven voor iedereen: kernachtig en eenvoudig. Het bevat korte hoofdstukken met aan het begin telkens een klein kaartje waarop de afgelegde route met de camper aangeduid staat. Achteraan is er ook een handige tijdlijn, vanaf december 2019 waarbij men de eerste slachtoffers had in Wuhan tot augustus, wanneer het een ware pandemie is geworden.

Kortom Een zomer als geen andere is brandend actueel en een must-read voor iedereen. Het geeft een duidelijke analyse van de afgelopen maanden en een beeld van hoe het in het verleden verliep met pandemieën. Het doet geen voorspellingen hoe het binnen enkele maanden zal zijn, maar we zien wel verschillende mogelijke pistes. Bedankt Rudi voor je heldere blik!