Eerste leespret voor meisjes vanaf 6 jaar

Woensdag, 10 juli, 2019

Geschreven door: Mariette Middelbeek
Artikel door: Annelien Kruithof

Zoveel aantrekkingskracht van een boek!

[Recensie] Ik heb mijn moment moeten kiezen om deze recensie te kunnen schrijven. Helena heeft het boek namelijk heel vaak zelf in handen dus ik krijg nauwelijks de kans om hem zelf in te kijken en te lezen… Wel hartstikke positief natuurlijk, zoveel aantrekkingskracht van een boek! Een goed teken dat ze het boek zo vaak uit de kast pakt. Wat ik er van zie zijn het ook verschillende verhalen die ze er steeds bij pakt. Natuurlijk zijn er verhalen bij die ze leuker vindt dan andere maar het is dus niet zo dat ze maar bij één verhaaltje blijft hangen.

Dat het een boek voor meisjes wordt genoemd zal wat minder van deze tijd zijn gezien de discussies over de noodzaak van dingen gender neutraal aanbieden. Nu ga ik meteen bekennen dat ik niet val over de titel, uiteindelijk gaat het om de verhalen en de onderwerpen en die spreken Helena enorm aan. Dansen, sprookjes, zeemeerminnen, paarden. Er komt van alles voorbij.

Waar ik sommige andere ‘zelf lees boeken’ ook weleens voorlees, is dit boek daar niet echt geschikt voor. Het zijn korte zinnen die niet heel vloeiend lopen. Voor een beginnende lezer prima, en daar is dit boek natuurlijk ook voor. Dit in gedachten hebbende, het woordgebruik vind ik af en toe wel aan de lastige kant. Woorden zoals doorkruisen, zeewierwoud, gezwets, varens (de planten) en piekfijn zijn hier voorbeelden van. Helena heeft dan toch een beetje uitleg nodig wat het woord betekent. Dat is wel jammer juist omdat dit boek verder zo uitnodigt om zelfstandig te kijken en lezen.

Aan het eind van sommige verhalen staat een vraag over het verhaal. Op zich leuk bedacht maar ik denk dat het niet heel veel toevoegt. Helena beantwoordt de vragen niet uit zichzelf en bladert gewoon door naar het volgende verhaal. De verhalen zijn simpel en kort. Goede keuzes voor een boek dat beginnende lezers over moet halen dit boek op te pakken. De illustraties zijn mooi en kleurrijk. Het is te zien dat deze door verschillende illustratoren zijn gemaakt maar dit is geen probleem. Doordat de tekst in korte regels en korte stukjes is verdeeld, schrikt dit niet af.

Helena is in haar nopjes met dit boek. Wanneer ze nog maar kort de tijd heeft, tijdens het haren kammen, als ze mij ziet lezen, er zijn veel momenten waarop zij het boek uit de kast pakt en gaat zitten/staan/lezen. Ze lijkt dan net zo verdiept te kunnen zijn als ik zelf wanneer ik in een boek zit. Zo leuk! Wij geven dit boek dan ook 4 sterren.

Vrouwen van Vechtlust 1 - Anna