Eetgestoord

Zaterdag, 15 oktober, 2022

Geschreven door: Charlotte Simons
Artikel door: Sanne de Jong

Eetstoornissen uitgelicht

[Recensie] De Hoofdzaken-serie van uitgeverij Blossom Books is een van de belangrijkste series over mentale gezondheid. Een onderwerp dat nog steeds onderbelicht is, waar we liever niet over spreken en waar we eigenlijk maar heel weinig over weten. Charlotte Simons schreef een nieuw deel in deze serie, genaamd Eetgestoord.

In Eetgestoord vertelt Charlotte Simons van alles over eetstoornissen, waarbij de focus ligt op boulimia. Ze heeft namelijk sinds haar twaalfde deze eetstoornis. Simons vertelt over haar eigen ervaringen en haar leven met boulimia: hoe dit haar leven beheerste, hoe het er in de kliniek aan toeging en wat voor invloed het nu nog steeds op haar heeft. Daarnaast gaat ze in gesprek met andere mensen die een eetstoornis hebben en laat ze allerlei deskundigen en specialisten aan het woord.

Vrouwenzaak
Eetgestoord
is het zesde deel in de Hoofdzaken-serie van Blossom Books. De andere boeken in deze serie zijn: Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps, Druks van Francien Regelink, Gevalletje borderline van Kathelijn Hulshof, Een steekje los van Iris ter Haar en Ga gewoon wat leuks doen van Aafke Romeijn.

Charlotte Simons werkt als freelance journalist en schrijver. Ze schrijft onder andere voor VICE en ze focust zich op de vrouwenzaak (in de breedste zin) en psychische gezondheid, maar ze maakt zich ook sterk voor weeshuistoerisme en onethische interlandelijke adoptie. Toen ze twaalf jaar oud was kreeg ze boulimia nervosa. Nu is het achttien jaar later en is ze zo goed als hersteld, ook al zal de boulimia altijd onderdeel van haar blijven.

Heaven

Als je denkt aan een boek over eetstoornissen en ‘gesprekken met deskundigen’ dan is je eerste gedachte misschien dat het saai is of vol met allerlei feitjes staat. Eetgestoord is dat juist helemaal niet. Het is heel afwisselend en het is nergens langdradig of te feitelijk. Simons vertelt niet alleen haar eigen verhaal, waarbij ze vanuit haar eigen belevingswereld schrijft en dat combineert met feiten, ook de verhalen van anderen die een eetstoornis hebben (gehad) worden uitgelicht. Daarnaast gaat ze op een leuke manier in gesprek met deskundigen; het is begrijpelijk en niet zo zwaar zoals je in andere boeken wel eens tegenkomt. Soms voelt het een beetje alsof er wat herhaling in het boek zit. Misschien omdat verschillende mensen dan hetzelfde over een onderwerp denken en dit nog een keer verteld wordt, wat natuurlijk niet heel vreemd is.

Innerlijke criticus
Op een toegankelijke manier geeft Simons je een inkijkje in haar hoofd, waar een eetgestoorde stem zit. Deze eetgestoorde stem hoeft geen echte stem te zijn, zoals bij schizofrene mensen het geval kan zijn. Het is je innerlijke criticus, iets wat iedereen eigenlijk heeft. Bij sommigen komt deze criticus alleen wat sterker naar buiten dan bij anderen het geval is. Simons vertelt op een luchtige manier wat haar overkomen is en hoe zij met haar boulimia omging, maar als je even stopt met lezen en je erover nadenkt wat ze allemaal heeft meegemaakt, besef je je pas goed hoe heftig het geweest moet zijn.

Gezondheidszorg voor eetstoornissen
Voor Simons is het inmiddels al weer twaalf jaar geleden dat ze in de Ursula zat. In de tussentijd kan er natuurlijk veel veranderd zijn in deze tak van de gezondheidszorg. Door weer in gesprek te gaan met haar sociotherapeut van toen weet ze de tijd goed te overbruggen en het actueel te maken. Ze haalt aan wat er bijvoorbeeld verbeterd is, maar laat ook zien op welke punten er in die twaalf jaar niets is veranderd.

Charlotte Simons vraagt met Eetgestoord ook aandacht voor de Nederlandse gezondheidszorg omtrent eetstoornissen. Je leest dat er lange wachtrijen zijn voor mensen met een eetstoornis, maar ook dat sommige patiënten slopend kunnen zijn voor zorgverleners. Zo kan één patiënt twee teams van zorgverleners in de ziektewet doen belanden. Ze zijn er wel mee bezig om dit te verbeteren, maar er moet nog veel gebeuren.

Voor iedereen
Misschien ken je niemand in je directe omgeving met een eetstoornis en voelt dit niet als een boek voor jou, maar het is wel een stoornis die in de huidige maatschappij veel voorkomt. Daarbij omvatten eetstoornissen veel meer verschillende stoornissen dan je op voorhand zou denken. We hebben het hier niet alleen over anorexia, maar ook over boulimia, Binge Eating Disorder (BED), eetstoornis Niet Anders Omschreven (NAO) en allerlei voedingsstoornissen. Het is ook fijn om eens en voor altijd alle vooroordelen over eetstoornissen uit de weg geruimd te hebben.

Iedereen zou dit boek moeten lezen. Je leest over de eigen ervaringen van Simons, over verhalen uit de praktijk en over feitjes waardoor je je kennis vergroot. Spreekt dit concept je aan? Verbreed je kennis en lees ook meteen de andere delen in de Hoofdzaken-serie!

—