Efter

Dinsdag, 10 januari, 2023

Geschreven door: Hanna Bervoets
Artikel door: Agnes Eikema

Het verhaal is bizar maar daarentegen zo reëel

[Recensie] “Ik hou van je, voor altijd”. Wie wil er nu geen onvoorwaardelijke liefde ontvangen van de persoon waar jij ook onvoorwaardelijke liefde aan geeft? Liefde kan prachtig zijn, maar het kan ook je leven ruïneren. Een psychische aandoening dat kan leiden tot Love Addicton Disorder; een erkende psychische aandoening waarvoor in de nabije toekomst behandeling met bijhorende medicatie mogelijk is; Efter.

Love Addiction Disorder, afgekort LAD. Een psychische aandoening waarbij je teveel gefocused bent op de persoon waar je op verliefd bent. Het zorgt er voor dat je niet meer helder na kunt denken en je wordt belemmerd in dagelijkse bezigheden.

Wanneer deze aandoening officieel erkend wordt en opgenomen in bijhorende classificaties wordt de stroom patiënten alsmaar groter. Met behulp van behandeling en het medicament Efter hopen zij geholpen te worden hun ‘subject’ niet meer te verafgoden.

Verschillende perspectieven
In Efter maken we kennis met verschillende personages die allen op hun eigen wijze betrokken zijn bij de behandeling en het medicijn. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, waaronder het meisje Farah dat in de kliniek geholpen wordt aan haar aandoening. Een ander jong meisje dat wegens een hevige verliefdheid niet meer kan functioneren en niet terecht kan bij haar ouders die in een liefdeloos huwelijk verkeren. Een journaliste die argwanend de onderste steen boven probeert te krijgen. Allemaal hebben zij op een eigen manier een link met de liefde en met Efter en uiteindelijk ook met elkaar.

Realistische
Bervoets heeft een realistische roman geschreven dat zich afspeelt in de nabije toekomst. Dat wordt pas opgemerkt wanneer er gesproken wordt nieuwe technologieën die in de social media vanzelfsprekend zijn. Hoewel dit in het begin nog wat verwarrend is, heeft Bervoets het op een manier beschreven dat eenieder het op een gegeven moment begrijpt waar men het over heeft. Het is op een creatieve manier over nagedacht en uitgewerkt, ik vond een zekere versterking hebben op het verhaal.

Maar deze nieuwe technologieën kunnen niet alleen voor verwarring zorgen. Ook doordat het verhaal vanuit verschillende perspectieven is geschreven is het verhaal in het begin nog wat onsamenhangend. Welk personage heeft welke link met het verhaal? Naarmate het verhaal vordert verdwijnt deze verwarring als sneeuw voor de zon en wordt er met bepaalde personages een klik gemaakt.

Bizar, maar reëel
Het verhaal is bizar maar daarentegen zo reëel. Wie wil nu niet zeker zijn van wederzijdse onvoorwaardelijke liefde? Geen relatie die is gebaseerd op overeengekomen afspraken, maar op pure liefde? Bervoets weet perfect te beschrijven waartoe mensen in staat zijn om hun eigen leven te verbeteren en meer zekerheid te kunnen geven. Soms ten koste van onschuldige mensen. In de huidige maatschappij een signaal dat we steeds meer terugzien, daarom is deze roman niet geheel onrealistisch en dat geeft een heleboel stof tot nadenken. Precies hetzelfde wat ik had met haar vorige roman Alles wat er was. Het zijn boeken die blijven in je hoofd rondspoken met de vraag; wat zou ik doen?

Eerder verschenen op boekenz.nl

Welkom in het rijk der zieken

Alles wat er was