Happy Ever After 3 - Eindeloos dichtbij

Maandag, 25 oktober, 2021

Geschreven door: Jenny Colgan
Artikel door: Sonja Hubregtse

Mooi, ontroerend en aangrijpend

[Recensie] Lisa Westcott is verpleegkundige in Londen. Door een traumatische gebeurtenis besluit ze mee te doen aan een uitwisselingsprogramma van drie maanden waarbij ze ruilt van huis en baan met de Schot Cormac MacPherson die in Kirrenfief woont.

Dat het een wereld van verschil is tussen deze twee plaatsen, ervaart ze al meteen de eerste dag. De sociale controle is flink wennen, maar de omgeving is prachtig en de mensen zijn erg aardig. Ook Cormac voelt zich niet direct thuis. Hij vindt Londen druk en de mensen erg bijzonder, maar hij vindt z’n draai al snel. Gelukkig hebben ze onderling mailcontact waarin ze hun patiënten bespreken. Al snel zijn het niet alleen zakelijke besprekingen….

Als lezer zit je meteen gekluisterd aan dit derde boek van de serie Happy Ever After vanwege het heftige begin. Een afgrijselijke situatie die plaatsvindt, zorgt ervoor dat het meteen de aandacht van de lezer vasthoudt. De emoties komen vanaf hoofdstuk één voor en passen feilloos bij de situatie. Je voelt dan duidelijk de angst, ontsteltenis en het verdriet van het hoofdpersonage. Het is erg knap dat de auteur de emoties zo duidelijk ‘zichtbaar’ maakt voor de lezer. Verwarrende gevoelens, verdriet, blijdschap en ongerustheid zijn verwerkt in de mooie (soms droevige) belevenissen.

Het begin is ook enigszins verwarrend, omdat twee verschillende verhaallijnen naast elkaar worden verteld. Daardoor ben je in de eerste paar hoofdstukken soms verward omdat het over Cormac gaat en in het andere hoofdstuk over Lissa. Je moet dus even schakelen tussen deze verhalen. Wanneer je de hoofdpersonen beter leert kennen, gaat dit automatisch en heb je een goed overzicht in het verhaal.

Jenny Colgan schrijft erg beeldend. In Kirrenfief voel je duidelijk de rust en stilte. Het voelt ontspannen en de sfeer is gemoedelijk. De huisjes die daar staan omschrijft ze dusdanig dat het lijkt alsof je naar een film of foto kijkt. Londen voelt daarentegen grijs, volgebouwd en druk. Deze tegengestelde kenmerken maken het verhaal aantrekkelijk en amusant. Evenals de Schotse taal, iets dat soms ietwat lastig leest, maar erg grappig is.

De personages zijn op een prettige manier uitgediept waarbij karaktertrekken gaandeweg steeds duidelijker worden. De leuke ongemakkelijke situaties waarin Cormac zich bevindt, zijn zeer amusant te noemen. Hoewel er in de romantiek helaas niet echt een opbouw is naar een intiem moment, voelt de lezer de spanning tussen de personen overduidelijk.

Het is erg origineel dat je over de belevenissen van Lissa en tegelijk van Cormac kunt lezen. Iets wat op hetzelfde moment plaatsvindt, is in aparte hoofdstukken verdeeld. Het is ook erg verrassend dat de vorige twee boeken nl. Op goed geluk en Zoek de zon op, in dit verhaal verwerkt zijn. Daarom heeft het de voorkeur om deze reeks in chronologische volgorde te lezen.

Het is enigszins jammer dat, hetgeen waar je als lezer zo naar toe leest (richting het einde), maar kort uiteengezet wordt. Dit is niet zozeer een minpunt, maar het komt juist omdat je zo meeleeft met de hoofdpersonages en je graag ziet dat deze gebeurtenis langer duurt waarbij je je afvraagt wat ze nog meer beleven. Je zou graag willen dat het boek dikker is en het einde nog niet in zicht is.

Het einde van het boek is erg mooi, ontroerend en aangrijpend. Het blikt terug naar het begin van Eindeloos dichtbij waarin het onderwerp donortransplantaties een groot aandeel heeft. Van mij krijgt dit boek 4 sterren.

Summer Skies 1 - Boven de wolken

Café Zon & Zee 5 - Een eilandbruiloft

Cupcake Café 2 - Kerstmis in het Cupcake Café