Elandeiland

Zaterdag, 26 maart, 2022

Geschreven door: Alex Milway
Artikel door: Mirre Apon

Avonturen op Elandeiland en leren over de natuur

[Recensie] Rosa is een meisje uit de stad die bij haar oma Nan gaat wonen. Haar oma woont op Elandeiland. Al gauw komt Rosa erachter dat Oma Nan niet is zoals andere oma’s die dutjes doen of taarten bakken. De oma van Rosa woont in een blokhut in de wildernis, weet hoe ze met de natuur en met dieren moet omgaan. Op een dag als er twee harige bruine dieren met een parachute landen op het eiland, is oma Nan bang dat dit nog weleens problemen zou kunnen opleveren. Ze aarzelt gaan moment en besluit samen met Rosa op onderzoek uit te gaan. Rosa verandert langzaam van een meisje uit de stad in een meisje wat zich goed kan redden in de natuur en tussen de dieren. Ze wordt vrienden met de dieren op het eiland. Uiteindelijk weet ze zelfs haar oma weer veilig thuis te brengen.

Elandeiland is het nieuwe boek van Alex Milway. Die naam kan een belletje doen rinkelen, hij schreef namelijk de leuke kinderboekenserie Hotel Flamingo. Elandeiland is het eerste deel van een reeks van vier. Het is een leuk en grappig geschreven boek. Niet alleen praten de mensen met elkaar maar ook met de dieren.

Alex Milway schreef niet alleen Elandeiland, hij illustreerde het ook. Het boek ziet er aantrekkelijk uit. Er is geen bladzijde zonder illustratie. Een van de eerste illustraties die je tegenkomt is de kaart van Elandeiland. Kinderen kunnen het kaartje even rustig bestuderen voordat ze aan het verhaal beginnen. Op Elandeiland liggen onder andere de Wolfspas, Stekelvlakte, het Juwelenmeer, Stofbossen en Pootjebaai. Met deze benamingen zou ik zeggen: laat het avontuur maar beginnen!

Achterin het boek is nog een zoekopdracht en schrijft Alex over hutten en waarom hij daar gek op is. En als laatste is daar nog ‘Een bericht van Alex’. Hierin schrijft hij dat dit verhaal gebaseerd is op zijn eigen jeugdavonturen met zijn oma. Uit alles blijkt zijn liefde en respect voor dieren en de natuur. Hij eindigt het boek met de mooie boodschap: Net als oma Nan en Rosa probeer ik altijd om geen sporen achter te laten en anderen geen kwaad te doen, omdat ik geloof dat we vreedzaam met alle dieren op aarde samen kunnen en moeten leven. Dat wil ik absoluut. Jij toch ook? Hoe beter kan je een kinderboek beëindigen dan met deze boodschap!

Hotel Flamingo - Carnaval!

Elandeiland