Eline

Vrijdag, 14 juni, 2019

Geschreven door: Michelle Visser
Artikel door: Lalagè

Veranderend wereldbeeld

[Recensie] Veel Vlaamse auteurs hebben de Eerste Wereldoorlog in hun boeken beschreven, maar hoe was het in die tijd in Nederland? In 1918 maakt de Leidse Eline zich zorgen om die grote oorlog. Wat ze ervan weet heeft ze uit de krant en uit brieven van haar vriendin in Engeland en van haar Duitse schoonfamilie. De neven van haar man zijn als soldaat aan het front, zouden ze dat overleven? Eline weet wel dat er ook in haar eigen stad mensen in armoede leven, maar zelf zit ze er warmpjes bij met haar gezin. Ze vermaakt zich met schilderen, tennis, kletsen met vriendinnen en de zorg voor haar kinderen. Het huishouden laat ze aan de meid over.

Dan moet Elines echtgenoot een tijdje naar een dorp in Drenthe om daar een veenlijk te onderzoeken. Eline mist hem enorm en in een opwelling besluit ze om hem achterna te reizen, met de kinderen. Dat wordt een heel avontuur, zowel de reis als het wonen in een dorp. Eline moet enorm wennen, ook omdat ze gewend is om te zeggen wat ze vindt en mede daardoor arrogant kan overkomen. Dat valt niet altijd goed bij de dorpelingen. Toch weet ze ook vrienden te maken.

Elines impulsieve karakter maakt het nog enigszins onvoorspelbaar, maar er wordt verder niet veel spanning opgebouwd. Als Eline getroffen wordt door de griep, weet je al dat dit niet het soort boek is waarin een hoofdpersoon overlijdt. En in plaats van het perspectief naar Elines man te verschuiven, wat eerder wel gebeurde, springt het ineens naar het moment dat Eline bijna beter is. De brieven uit Engeland en Duitsland voelen ook wat bij elkaar geraapt.

Eerder liet ik me meeslepen in Opstand, de vorige historische roman van Michelle Visser. Dit boek over Eline is net zo makkelijk te lezen: je hebt er amper historische kennis voor nodig en alles wordt in heldere taal uitgelegd. Het is interessant om te lezen over de invoering van het vrouwenkiesrecht, waardoor Elines belangstelling voor de politiek wordt gewekt. Ze hoopt dat er geen oorlog meer komt als vrouwen mee mogen beslissen. Op een gegeven moment heeft ze zelfs een ontmoeting met Aletta Jacobs.

Pf

Elines blik op de wereld is veranderd door haar ervaringen in het Drentse dorp. Vanuit Engeland en Duitsland weet ze dat vrouwen in en na de oorlog taken op zich nemen die eerst door mannen werden gedaan. Eline gaat op zoek naar hoe zij zich nuttig kan maken, naast haar rol als echtgenote en moeder. En zo kan er toch iets positiefs voortkomen uit die ellendige oorlog.

Voor het eerst verschenen op Lalageleest.nl