Elke dag

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: David Levithan
Artikel door: Joost Zuijderduijn

In een ander lichaam

[Recensie] A is een ziel die elke dag wakker wordt in een ander lichaam, in een ander leven. A is zestien, waardoor alle lichamen die hij betreedt ook zestien zijn. Doordat A elke dag in een ander lichaam zit, moet hij zich nooit hechten aan personen en moet hij niet veel veranderen aan het leven van iemand. Dit gaat al lang goed, tot hij wakker wordt in het lichaam van Justin, het vriendje van Rhiannon, het meisje waar hij smoorverliefd op wordt die dag. Met behulp van e-mails probeert hij de dagen erna in contact te komen met Rhiannon. Als hij per ongeluk zijn e-mail niet uitlogt, komt een jongen waarin A een dag zat erachter dat A zijn lichaam in bezit had genomen, en hij doet er alles aan om A te vinden.

Ik had nog nooit een boek van David Levithan gelezen, maar ik ben nu al verkocht! Elke Dag is een enorm goed boek wat ik echt in een mum van tijd heb uitgelezen. Zelfs als ik niet las, dacht ik steeds aan het boek en hoe het af zal lopen.

Ten eerste is het idee dat een ziel elke dag in een ander lichaam ontwaakt zeer interessant. Elk hoofdstuk speelt zich dan ook af in een nieuwe dag in een nieuw lichaam. Sommige hoofdstukken zijn dan ook enorm lang, andere hoofdstukken zijn dan weer heel kort. Levithan heeft een indrukwekkende schrijfstijl zodat je kan blijven lezen, hij houdt je zeker in zijn greep. De schrijfstijl is heel soepel en kom je met gemak door dit boek heen.

Hoewel ik niet al te veel romantiek in boeken hoef te lezen, was ik aangenaam verrast door dit boek. Vanaf het eerste hoofdstuk is A al helemaal in de wolken van Rhiannon en staat deze liefde voor haar het hele boek centraal, maar doordat A elke dag in een ander lichaam zit, gaf dit toch een unieke wending aan hun romance waardoor je als lezer geniet van de romantiek tussen de twee. Beide personages zijn goed uitgewerkt en zijn ook prettige personages, A is een goed en wijs persoon door de vele ervaringen die hij heeft opgedaan door de vele levens waar hij deel van is geweest, dit komt dan ook goed terug in de hoofdstukken. Rhiannon is daarbij een bescheiden en lief meisje (ik snap dat A op haar valt, ze is mijn nieuwe fictional character crush, haha). De gedoemde liefde tussen de twee is prachtig en race door dit boek door om er achter te komen hoe hun liefde zal eindigen.

Ik zou graag een dikke 10 geven aan dit boek, maar ik heb er een 9 gemaakt door het open einde. Ik was erg tevreden met het einde, maar er zijn nog veel vragen die niet worden beantwoordt en dat vind ik dan wel een minpunt aan het verhaal. Aan het eind van het boek lijkt het alsof er meer achtergrondinformatie komt over de ‘gave’ die A heeft, maar dit komt niet aan bod, waar ik juist erg benieuwd naar was. Ik zal hier dus niet achter komen, maar afgezien daarvan is het een prachtig romantisch boek die ik je zeker aanbeveel!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy