Emma en het kerstengeltje

Dinsdag, 21 december, 2021

Geschreven door: Lucinda Riley
Artikel door: Saskia Imbert

Een ontroerend en bemoedigend verhaal voor jong en oud

[Recensie] Emma en het kerstengeltje is het derde deel in de beschermengeltjesreeks van Lucinda Riley en haar zoon Harry Whittaker. Eerder verschenen Bram en het droomengeltje  en Rosa en het vriendschapsengeltje.

De kaft is zeer uitnodigend, wat een lieflijk kersttafereeltje! Het engeltje strooit schitterende gouden vlokjes in het rond, écht blinkend met de juiste lichtinval. En hoe schattig zien Emma en haar broertje Klaas er wel uit?! Marie Voigt haar illustraties geven zeker een enorme meerwaarde aan dit voorleesverhaal. De prenten zijn meestal paginagroot en passen perfect bij de tekst. De details uit het verhaal zijn echt aanwezig op de illustraties. Ook emoties worden steeds zeer duidelijk in beeld gebracht. Elke prent is een kleine ontdekkingsreis, zo mooi gedaan!

Het verhaal begint met een duidelijke uitleg over beschermengeltjes, wie ze zijn en wat ze precies doen. In dit boek is er een belangrijke rol voor kerstengeltje Esmee weggelegd. Maar het verhaal draait in het begin meer rond Emma. Zij bereidt zich voor op het kersttoneelstuk op school, op de vooravond van kerstdag. Emma heeft de rol van een van de herders gekregen, Klaas mag als schaap het toneel op. Natuurlijk is Emma best zenuwachtig, vooral omdat haar papa komt kijken. Hij is kapitein van een veerboot, en daardoor vaak van huis, zoals nu. Papa heeft beloofd om naar het toneelstuk te komen kijken, vanop de eerste rij. Maar wat een teleurstelling als Emma daar zijn lege stoel ziet, juist op het moment dat ze haar lied over de kerstster moet zingen. Door het hevige stormweer is het schip van papa dus niet op tijd aan wal geraakt. Emma is verdrietig en teleurgesteld.

Maar gelukkig is daar kerstengeltje Esmee, hoog in de wolken. Ze hoort Emma huilen en om hulp vragen. Ze voelt hoe verdrietig Emma is. Omdat voor engeltjes niets onmogelijk is, zorgt Esmee er natuurlijk voor dat papa veilig aan wal kan komen. En ja… het wordt uiteindelijk toch een hartverwarmende kerst, waarbij Emma nog een bijzondere rol krijgt.

Het mooie aan dit verhaal is dat er plaats is voor teleurstelling, verdriet, hoop, angst,… Fijn dat deze emoties dan ook aan de hand van dit voorleesboek kunnen besproken worden met het jonge publiek. Ik vond het taalgebruik soms wat stroef, sommige zinnen lezen niet zo vlot voor een kinderboek. Ligt dit aan de oorspronkelijke tekst of aan de vertaling? Ook inhoudelijk was ik niet echt overdonderd door het verhaal. Zonder de prachtige illustraties zou dit voorleesverhaal een stuk minder aanlokkelijk zijn. Persoonlijk vond ik het nogal braafjes en vlak uitgewerkt, en een beetje langdradig. Ook werd ik er emotioneel niet zo door geraakt. Maar het is uiteindelijk wel een sympathiek verhaal over hoop en vertrouwen, over familie en liefde. Een warm kerstverhaal voor kinderen én volwassenen, zoals het eigenlijk hoort te zijn. Maar ik had er net iets meer van verwacht.

Fijn dat Harry Whittaker deze reeks verder zet na het heengaan van zijn moeder. Ik ben zeker benieuwd naar Zoë en het speurengeltje dat in de loop van 2022 wordt verwacht.

Even heb ik getwijfeld aan mijn sterrenbeoordeling, maar ach, tijdens de kerstperiode zijn we toch van goede wil… en geef ik Emma en het kerstengeltje graag 4 schitterende sterren, omdat het verhaal visueel wel heel aantrekkelijk is.

De zilverboom

De olijfboom

De zeven zussen - Atlas