En ze filosofeerden nog lang en gelukkig

Zondag, 29 augustus, 2021

Geschreven door: Elke Wiss
Artikel door: Evert van der Veen

Denkstof bij wat verhalen je kunnen doen

[Recensie] “Dit boek is voor mensen die nieuwsgierig zijn, zin hebben om zichzelf en hun denken uit te dagen, op te rekken, wakker te schudden, te ontregelen en te ontwikkelen” (p. 12), zo legt Elke Wiss uit in het inleidende verhaal. Zij is theatermaker en noemt zichzelf praktisch filosoof. Ze schreef eerder een filosofisch getint boek Socrates op sneakers.

In het eerste deel legt Elke Wiss uit welke betekenis verhalen hebben. Ze heeft er haar werk van gemaakt in De Denksmederij en aan de hand van verhalen laat ze mensen nadenken over zichzelf en over het leven. Filosofie is bij Elke Wiss geen abstracte bezigheid maar een praktijkgerichte activiteit om wijzer te kunnen leven.

Bij ieder verhaal dat in dit boek En ze filosofeerden nog lang en gelukkig is opgenomen, horen vragen die mensen willen prikkelen. In andere vragen komt de bedoeling van het verhaal naar voren en er zijn ook vragen waarin mensen zoeken naar de bedoeling van het verhaal. Eerst legt Elke Wiss uit hoe mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn en daarna komen in het tweede deel de verhalen ter sprake.

De sprookjesachtige verhalen spreken mij wat minder aan maar de realistischer verhalen hebben meer inhoud en vormen een mooi uitgangspunt voor een goed gesprek. De vragen lijken vrij simpel en komen soms wat schools en direct over. Ze missen een zekere diepgang waardoor je niet altijd echt wordt verrast door een vraag. Enkele voorbeelden van deze verhalen:

Ons Amsterdam

Het verhaal Waar stilte is is kort maar indringend en de vragen zijn eenvoudig maar kunnen wel aanzetten tot een goed gesprek. Het verhaal De lavendelvelden gaat over de dood en in De rommelzolder komen herinneringen aan de orde en de wijze waarop we daar mee omgaan. Heel mooi is De troubadour en de hoefsmid over je ergens thuis voelen en de meest eigentijdse vertelling is Tu me manques, over de ervaring van gemis.

Het boek is een aardige methode om gesprekken om gang te brengen en wie het heeft gelezen kan zelf ook verhalen bedenken of vinden en er gespreksvragen bij bedenken. De methode is zeker de moeite waard en zou met inbreng van meer deskundigen verder ontwikkeld kunnen worden.

Voor het eerst gepubliceerd op De leesclub van alles

Socrates op sneakers