Engelen in het donker

Dinsdag, 1 maart, 2022

Geschreven door: Lauren Kate
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Goede aanwinst voor alle fanatieke Fallen-fans

[Recensie] Engelen in het donker is een aanvulling op de Fallen-serie van Lauren Kate. In dit boek komen er een paar scènes uit het verhaal voor van Fallen die je nog niet hebt gelezen, waaronder het verhaal van Luce en haar spannende moment met Trevor, een uitstapje tussen Arianne en Roland voor de komst van Luce in Zwaard & Kruis, de manier waarop Daniël naar Zwaard & Kruis moest, gebeurtenissen rondom Miles, Francesca en Cam en nog een droom van Luce. Al deze momenten uit het Fallen-universum komen bij elkaar in deze bundel.

Must-have voor liefhebbers van Fallen
Dit boek is een goede aanwinst voor alle fanatieke Fallen-fans. De zeven verhalen geven allemaal een stuk achtergrond over de wereld van Fallen. De scènes zijn zelf niet te vinden in de gewone boeken en voegen dus wat toe aan deze serie. Als je verknocht bent aan de reeks zal je dus zeker kunnen genieten van deze verhalenbundel. Vooral het eerste verhaal van Luce geeft veel achtergrondinformatie over Luce voordat het verhaal van de serie begint.

Hoewel sommige verhalen een leuke toevoeging zijn aan de serie, vallen de meeste hoofdstukken helaas een beetje tegen. Deze zijn namelijk vaak  erg kort, waardoor dit boek binnen een uur uit is. Kate kan ontzettend goed schrijven, zoals ze heeft bewezen in de boeken van Fallen, maar hier blijkt ze wat tegen te vallen. Kate heeft weliswaar veel verhalen geschreven voor dit boek, maar veel hiervan zijn eigenlijk overbodig, waardoor  dit boek eventueel kan tegenvallen als je met te hoge verwachtingen begint.

Goede uitwerking van personages
De verhalen kunnen dan soms wel tegenvallen, maar de personages zijn wel erg goed neergezet. In de Fallen-serie kijk je vooral vanuit het perspectief van Luce, en met deze bundel heeft Lauren Kate bewezen dat ze ook prima vanuit het perspectief van andere personages kan schrijven. Bij elk hoofdstuk was er een ander personage die zo hun eigen karakter goed laat zien, zelfs als een hoofdstuk maar een paar bladzijdes bevat. Een hoofdstuk kan vrij kort zijn, maar Kate zorgt ervoor dat elk personage zijn eigen persoonlijkheid laat zien. Kate bewijst hiermee dat ze naast Luce ook de andere personages uit haar boeken kent.

Dans Magazine

Deze bundel is een extra’tje voor alle grote fans van Lauren Kate, maar is zeker  niet noodzakelijk als je de Fallen-serie leest. Het is een verrijking van de wereld van Fallen, maar daar blijft het ook bij. Sommige hoofdstukken zijn prettig om te lezen, andere delen uit deze bundel zijn minder interessant. Dit boek lijkt vooral voor de echte fans van Fallen geschikt te zijn, andere lezers kunnen dit boek met gemak ook links laten liggen.

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy