Er zitten 101 voertuigen in dit boek

Zaterdag, 30 juli, 2022

Geschreven door: Neiko Ng
Artikel door: Jolanda Rovers

Tel je mee?

[Recensie] Een vierkant hardkartonnen flip-flapboek waar je heel veel verschillende spelletjes mee kunt spelen. De flip-flap zit ‘m in het feit dat alle kartonnen pagina’s doorgesneden zijn, zodat je een bovenkant en een onderkant hebt. Die kun je dus onafhankelijk van elkaar omslaan. Het bovenste deel is steeds een situatie met daarin voertuigen die daarmee te maken hebben. Bijvoorbeeld bij ‘Hard aan het werk’ zie je een bouwplaats en een boerderij met drukwerkende voertuigen. In het onderste deel zijn de voertuigen los afgebeeld. Je kunt nu al die plaatjes terugzoeken in de zogenaamde situatieplaat, maar je kunt ook alle voertuigen tellen of de kleuren benoemen. Bij elk voertuig staat de naam.

Door de war!
Door de ene helft van de pagina’s sneller te bladeren dan het andere, is het boekje in de war. Leuk klusje voor het kleintje om het weer goed te maken.

De tekeningen van Neiko Ng zijn heel herkenbaar. Er zijn veel mensjes en kindjes in de situatieplaten getekend, waardoor het meteen duidelijk is waar een voertuig voor dient. Of het nu rolschaatsen of een heteluchtballon zijn.. Er is veel om over te praten en nog meer te ontdekken. De situaties spelen zich af op de boerderij, bouwplaats, op het water, in de stad, in de lucht en zelfs op de wintersport. Er zal veel herkenbaar zijn. Maar ook minder bekende voertuigen zijn natuurlijk leuk om over te vertellen. Denk aan een onderzeeboot (waar is die?), een deltavlieger of een koetsje.

Voor wie?
De allerkleinsten zijn waarschijnlijk druk in de weer met de flip-flaps, peuters kunnen al heel veel aanwijzen als ze de woorden horen en de vierjarigen kunnen tellen en zoeken tot ze een ons wegen!

Achter in het boekje staan zelfs nog een paar extra zoekopdrachten. Dus vervelen is er met dit zoek-, vind- en bladerboek voorlopig niet bij voor peuters en kleuters.