Escape room boek 2

Vrijdag, 5 juli, 2019

Geschreven door: Ivan Tapia
Artikel door: Severine Lefebre

Genoten van de breinbrekers

[Recensie] De liefhebbers van escape room games die tegelijk graag lezen, zijn op het goede adres bij Ivan Tapia. Na Escape room boek 1 is er nu het spannende vervolg: Escape room boek 2. Een tweede escaperoomthriller. Ook nu is de opgave weer om het raadsel na ieder hoofdstuk op te lossen, tot het einde van het verhaal is bereikt.

Ook nu weer draait het boek rond Candela Fuertes. Ze is nog steeds van plan om de Wanstein Club te verslaan. Samen met de hulp van Janina begeeft ze zich ditmaal naar Londen. Daar staat hen helse beproevingen te wachten in de ondergrondse tunnels onder Londen. De tijd loopt… TIK-TAK

Escape room boek 2 bestaat net als deel 1 uit een spannend verhaal, waarbij je het einde van het boek moet zien te bereiken aan de hand van diverse raadsels. Deze vind je telkens op het einde van elk hoofdstuk. Heb je de oplossing gevonden, dan toont deze de bladzijde waar het verhaal verder gaat.

De plot van Escape room boek 2 zit goed in elkaar. Het verhaal draait rond Candela die wraak wil nemen op de Wanstein Club. Daarvoor roept ze de hulp in van Janina, omdat zijzelf te zwak is om het avontuur aan te gaan. Doordat de raadsels ditmaal centraler staan en beter verwerkt zijn in de verhaallijn, heb je meer het gevoel dat het boek een geheel vormt. Dit komt de spanning en het leesplezier zeker ten goede. Het boek stopte echter wel abrupt, wat een beetje vreemd overkwam. Al laat Ivan Tapia met dit open einde wel ruimte voor nog een vervolg.

Het thema van het boek is ditmaal George Orwell met het boek 1984. Een klassieker die veel mensen wellicht kennen. En ook weer een thema dat actueel is. Het ‘big brother’ aspect is de dag van vandaag steeds meer aanwezig. Zo krijgen we bijvoorbeeld door ons online zoekgedrag reclame op maat, en kunnen slimme camera’s op de weg weten waar we naar toe gaan via onze nummerplaat. Ook via onze smartphone zijn we gemakkelijk te traceren. Zo is niets nog een geheim voor de overheid. Dat zet aan tot denken…

Het personage Candela Fuertes is verder geëvolueerd ten opzichte van het boek 1. Je ziet een duidelijke evolutie van haar karakter. Waar ze in eerder een vrolijke jonge vrouw was vol ambitie, is ze door de gebeurtenissen in het doolhof veranderd tot een chronisch zieke persoon met een kapotgemaakte reputatie. Je voelt oprecht medelijden met haar.

De verhaallijn en de raadsels zijn in Escape room boek 2 duidelijk beter in elkaar geïntegreerd. Alles zit logischer in elkaar, en voelt beter aan. Ook nu weer zitten de raadsels goed in elkaar. Ivan Tapia heeft zijn best gedaan om het ditmaal anders en beter aan te pakken. Je moet nu nog meer aandacht hebben voor de tekst van het verhaal, want er zitten zaken bij die je later wel eens nodig kunt hebben. Verder kun je de kaft van het boek open plooien, waarbij je een landkaart ziet die je erg vaak zal nodig hebben bij het oplossen van de raadsels.

De opdrachten zijn divers en verschillen in moeilijkheidsgraad. Sommige had ik onmiddellijk door, terwijl ik op andere echt moest zwoegen. Misschien ben ik niet de allerbeste puzzelaar, maar enkele raadsels begreep ik zelfs nog niet met de oplossing erbij. Gelukkig was de overgrote meerderheid goed te doen, en wanneer ik vast zat geraakte ik na enkele aanwijzingen weer verder. Goed nadenken is de boodschap.

Bij het openslaan van het boek zag ik dadelijk dat Ivan Tapia het ditmaal anders had aangepakt. Ik zag de landkaart en ik was direct enthousiast. De verhaallijn vond ik erg spannend, en goed afgestemd op de raadsels. Dat was absoluut een pluspunt. Alleen het verwarrende en abrupte einde vond ik wat teleurstellend, en ook dat ik bepaalde opdrachten totaal niet begreep, hoe lang ik ook de oplossing bestudeerde. Maar dat kon de pret zeker niet drukken, ik heb wederom een leuke tijd gehad met dit boek en genoten van de breinbrekers. Escape room boek 2 krijgt van mij daarom een welverdiende 3,5 sterren!

Escape boek

Escape Room

Escape boek - De geheime code van de Grote Kluis