Escaperoom

Dinsdag, 7 november, 2017

Geschreven door: Maren Stoffels
Artikel door: Marc-Jan van Dam

Fijne Nederlandse Young Adult

[Recensie] De Cover is mysterieus, spannend en een enorme trigger. Een peertje van een lamp met daarin een lucifer die brandt en rookt. In die rook zie je een silhouet dat in paniek lijkt. Voor de rest is de cover zwart.

Drie vrienden – Sky, Alissa en Mint – besluiten naar een escaperoom te gaan. Maar er is een vierde persoon nodig. Ze vragen Milas. Alissa ziet deze Milas wel zitten. Dit tot groot ongenoegen van Sky. Ondanks de irritaties die men voelt tegenover elkaar gaan ze de uitdaging van de escaperoom aan. Maar tot hun grote schrik, doet de eigenaresse van de escaperoom de deur niet meer open. Een vernederend machtsspelletje, waarin de groep uit elkaar getrokken wordt, volgt. Gewonden vallen, geheimen komen aan het licht en personen worden ontmaskerd. En alles gaat om één persoon. Maar wie?

Het boek leest enorm lekker weg. Binnen drie uurtjes zat ik op de laatste pagina. Er zijn weinig personages waardoor je als schrijver het je soms moeilijk maakt om een spannende, onverwachte ontknoping te realiseren. Hierin is Stoffels wel degelijk geslaagd! De ontknoping was zowel spannend als onverwacht. Vergeleken met eerdere boeken van Maren Stoffels, is dit boek zeker een outsider. Maar ik hoop – met mijn hele hart – dat hij dat niet blijft!

De hoofdstukken zijn ingedeeld in een vast patroon. Steeds is een van de vier vrienden ‘aan het woord’. Afgewisseld door korte stukken vanuit het perspectief van de dader. In eerste instantie was ik steeds een beetje in de war wie wie nu was, maar dit was al snel opgelost.

Geschiedenis Magazine

Al met al kan ik Maren Stoffels enkel complimenteren met Escaperoom. Een fijne leeservaring op het gebied van de Nederlandse YA literatuur. I

Mystery guest (13-15)