Et Ille

Maandag, 4 november, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeannie Bertens

Een mooie en gevarieerde verhalenbundel

[Recensie] Et Ille – Annette Akkerman, Ronald van Assen, Frans Bonnier, Ralph Bunschoten, André van Butsel, Maartje Cooijman, Frans van der Eem, Elske, Jolien Harders, Arne Hempenius, Anne-Rose C. Hermer, Sanne van Jaarsveld, Lot de Jong, Hans Kruger, Bruno Lowagie, Hendrik van Oordt, Manon Slob, Kristel Sassen, Jorrit Stelma, Marco Stroo, Romi de Temmerman, Sandrine van der Velde, Rick Vermunt, Hélène Willems. Bonusverhaal door Jeroen Kraakman, Gerti de Koeijer & Elly Godijn.

De verhalenbundel Et Ille is het resultaat van een schrijfwedstrijd. De beste vijfentwintig verhalen zijn gekozen door een vakjury en de bundel start met het gewonnen verhaal, gevolgd door de nummers 2 t/m 25. De jury bestond uit Elly Godijn, Gerti de Koeijer en Jeroen Kraakman. De jury heeft ook een verhaal geschreven, Accolade, dit is als bonusverhaal toegevoegd.

Alle verhalen zijn gesitueerd in de Middeleeuwen, een tijd ver in het verleden. Het is uiteindelijk een mooie en gevarieerde verhalenbundel geworden, goed verzorgd en met een lettertype dat de sfeer van de Middeleeuwen oproept.

Vijfentwintig verhalen en meer dan vijfentwintig auteurs levert een keur van schrijfstijlen op. Dat stoort niet, elk verhaal staat op zichzelf hoewel er wel enkele thema’s herhaaldelijk terugkeren. Het verhaal van Jeanne D’Arc bijvoorbeeld in Het proces, waarin la pucelle, Jeanne, veroordeeld wordt tot de brandstapel door de Engelsen. Ze sterft liever in het vuur dan haar geloof af te zweren. Jeanne D’Arc wordt ook nog even vernoemd in het verhaal Jonker Galgenaas, dat speelt in de tijd kort na haar dood. Maar in het verhaal De gijzelaar, zien we Jeanne van een heel andere kant. Daar is zij niet de gevangene maar de gijzelnemer. Ze heeft John Talbot, Schrik van Frankrijk, Achilles van de Engelsen, gevangengenomen, een hoge Engelse generaal. Ze hoopt losgeld voor hem te kunnen vangen. Ze praat wat met hem ‘Gepantserde maagd? Dat harnas beschermt je niet tegen het oordeel van de Heilige Kerk dame. Meisjes in mannenkleren riekt naar hekserij’. Jeanne antwoordt: ‘Ik dacht altijd dat heksen mannen verleidden. Geeft dit harnas jou een bobbel in je broek Engelsman?’ In dit verhaal trekt Jeanne natuurlijk wel aan het langste eind.

Er wordt nogal een drama gemaakt van het feit dat Jeanne mannenkleren droeg, dit thema komt ook in andere verhalen terug. Verhalen met stoere vrouwen die tegen de regels in gaan en mannenkleren dragen wanneer zij dat nodig achten. Meer dan eens redt dat hen hun leven.

Ook komen natuurlijk de kruistochten regelmatig terug in de verhalen, daarvan springt het verhaal van De leeuwin en de lelie er bovenuit. Dit verhaal begint met de dood van Richard Leeuwenhart, een man die we allen uit de historie kennen. Maar achter elke held staat ook een vrouw, in dit geval zijn moeder, die als een leeuwin vecht om de erfenis van haar zoon veilig te stellen voor haar familie. Mooi bedacht!

Het verhaal dat ik het mooiste vind, staat bijna achterin de bundel, De strijd van Etta. Waarom ik dat het mooiste vind? Dat ga ik niet verklappen maar ik hoop dat je de bundel ook leest en mij dan kunt vertellen of je het met me eens bent!

Het is niet makkelijk om een verhalenbundel te recenseren. In dit geval bestaat de bundel uit maar liefst zesentwintig verhalen en bij de recensie wil je geen enkel verhaal tekortdoen én je mag geen spoilers geven. Toch hoop ik erin geslaagd te zijn om deze verhalenbundel goed weer te geven in de recensie. Ik heb heerlijk gelezen, natuurlijk was het ene verhaal wat aantrekkelijker voor me dan het andere verhaal maar dat is echt persoonlijke voorkeur. Gaandeweg komt er ook weer wat kennis terug over de Middeleeuwen met Jeanne D’Arc als sterke en stoere vrouw, maar ook de verhalen over de Kruisvaarders en, niet te vergeten, de Hoekse en Kabeljauwse twisten.

Neem je tijd voor deze verhalenbundel en laat elke verhaal tot zijn recht komen. Ik laat de mooiste verhalen de overhand hebben in mijn waardering: vier sterren.