Even goede vrienden

Zaterdag, 30 mei, 2020

Geschreven door: Jane Fallon
Artikel door: Paula van Mourik

Haar wraak zal zoet zijn

[Recensie] Even goede vrienden begint met een proloog waarin gelijk al de  plot wordt weggeven, namelijk dat de hoofdpersoon Amy wordt bedrogen door de man met wie ze dacht oud te worden. Jammer. Desalniettemin is Even goede vrienden een aardig verhaal om te lezen.

Vanwege haar werk als actrice woont Amy Jane Forrester, 41 jaar, in New York terwijl haar vriend Jack in hun huis in Londen woont. Wanneer ze op een dag onaangekondigd terugkomt, ontdekt ze dat Jack haar bedriegt. In hun slaapkamer staat een koffer met vrouwenkleren. Dat het niet de kleren van Amy zijn, is wel duidelijk. Amy is in shock. Een week geleden had ze nog alles wat haar hartje begeerde: een vriend en een leuke baan. Helaas zit het Amy niet mee. De producers hebben haar uit de serie geschreven en nu blijkt haar vriend ook nog een ander te hebben. En dat terwijl zij en Jack plannen hadden om trouwen! Al vrij snel na de ontdekking dat Jack vreemd gaat, besluit Amy om hem er niet mee te confronteren. Dat heeft geen zin, hij zou het toch alleen maar ontkennen.

“Voordat je je vijand kunt verslaan, moet je weten wie hij is.”

Amy doet alsof ze van niets weet en vertelt Jack ook niet dat ze haar baan kwijt is. Ze wil er zelf achter komen wie de nieuwe vrouw in Jacks leven is. Zelfs nadat ze uit New York is teruggekeerd laat ze Jack geloven dat ze nog steeds in de Big Apple woont waar ze een opwindend leven leidt. De enige die weten wat er echt speelt zijn haar vriendin Kat en haar man Greg. Met z’n drieën bedenken ze een plan om het Jack betaald te zetten dat hij Amy bedriegt met een andere vrouw. De wraakacties zijn zoet en worden gaandeweg het verhaal steeds leuker.

Even goed vrienden leest door de korte hoofdstukken vlot weg, ondanks dat het  verhaal in het begin voortkabbelt. Pas wanneer de wraakacties beginnen, komt de vaart er in. Het verhaal kent een aantal verrassende wendingen.

Belangrijk thema in Even goede vrienden is vriendschap. Niet voor niets wordt vaak gezegd dat in tijden van nood je je vrienden leert kennen. Dat geldt zeker voor Amy. Aan de hand van flashbacks ga je als lezer inzien waar het bij Amy mis is gegaan wat betreft bepaalde vriendschappen en hoe die haar leven hebben beïnvloed.  Met Kat heeft Amy het echt getroffen. Terwijl ze nooit heel close zijn geweest met elkaar, blijkt Kat iemand te zijn op wie Amy kan leunen. Dankzij Kat kan Amy weer haar leven oppakken.

Even goede vrienden is een feelgood roman met flink wat humor, ondanks dat het voor Amy verschrikkelijk is om te ontdekken dat zij niet op haar vriend kan vertrouwen en zij met veel pijn  en moeite een nieuw leven moet zien op te bouwen.  Maar ook voor Amy geldt: eind goed al goed.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles

Leuke nieuwe buren