Faalmoed en andere filosofische overdenkingen

Zondag, 22 augustus, 2021

Geschreven door: Stine Jensen
Artikel door: Evert van der Veen

Ons leven hoeft niet perfect te zijn

[Recensie] Stine Jensen is filosoof en schreef een aantal mooie kinderboeken over ‘volwassen’ onderwerpen: Lieve Stine, weet jij het? won in 2015 de Zilveren Griffel.

In dit boek bespreekt Stine Jensen de meest uiteenlopende onderwerpen die zij tegenkomt. Soms zijn het zeer persoonlijke verhalen, geschreven vanuit recente ervaringen in haar leven zoals een vakantie op IJsland en dikwijls zijn het actuele gebeurtenissen zoals corona die haar aan het denken zetten.

De titel Faalmoed is een statement waarin Stine Jensen wil duidelijk maken dat ons leven niet perfect hoeft te zijn. Wij mogen – opnieuw – leren kwetsbaar te zijn. De teksten hebben soms iets weg een column en kunnen pittig geformuleerd zijn. Zo weet Stine Jensen haar lezers aan het denken te zetten over een onderwerp als “Een Job Cohennetje doen”, de veelbesproken theesessies van Job Cohen waarin hij verbinding zocht met de Amsterdamse bevolking.

Soms zijn er interessante items als ‘Boekenstraf’ dat gaat over de taakstraf die tieners in Virginia kregen opgelegd. Zij moesten gedurende een jaar 12 boeken lezen die hen de ogen openden voor racisme en seksisme. Stine Jensen legt van hieruit een mooie link met het rapport LEES! van de onderwijsraad en stelt: “Lezen is geen hobby voor de vrije tijd, het is noodzaak voor een menswaardige samenleving” (p. 38). Tal van boeken en schrijvers komen in diverse bijdragen ter sprake zoals het boek De laatste adem van Ariëlle Veerman over haar leven met Joost Zwagerman die Stine Jensen ook persoonlijk heeft gekend.

Verder schrijft Stine Jensen bijvoorbeeld over een gesprek met een kapster en de opgestoken middelvinger; zij voert een pleidooi voor ‘zachte’ waarden in onze samenleving.

Het boek Faalmoed is in hoofdstukken opgedeeld waaronder de meest uiteenlopende onderwerpen zijn ondergebracht al is de overkoepelende verbinding niet overal even duidelijk terug te vinden. Het boek is een losse bundeling van een persoonlijke zoektocht naar wat ons leven zin en inhoud geeft en Stine Jensen heeft niet de pretentie daar een afgerond antwoord op te kunnen geven.

Dit boek Faalmoed biedt een aardig overzicht van wat er vandaag zoal speelt al is het wel de vraag of het echt ‘filosofische overdenkingen’ zijn. Die omschrijving lijkt me toch iets te hoog gegrepen, het zijn hoogstens kanttekeningen te noemen.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles