Familieopstelling

Dinsdag, 22 september, 2020

Geschreven door: Kluun
Artikel door: Linda Zweep

Het boek vertelt het verhaal van zijn alter ego Stijn

[Recensie] Godnondeju. Ik mag naar de boekpresentatie van Raymond van der Klundert alias Kluun. Ik ken zijn boeken en was al geïnteresseerd in zijn nieuwste boek; Familieopstelling. Ik krijg de gegevens door van Uitgeverij Lebowski en ben nog meer verrast als het bij hem thuis, op de woonboot in Amsterdam, wordt georganiseerd. Ik mag iemand meenemen en mijn schoonzus Heleen werd gevraagd. Ook zij aarzelde geen ogenblik. Toch is niet iedereen even positief. De vooroordelen, aannames en seks gerelateerde benamingen waren helaas geen uitzondering. En dan voel ik nu nog meer de behoefte om dat te ontkrachten en het echt voor hem op te nemen. Kluun is namelijk een briljante schrijver. Hij bezit een zeldzaam hoog niveau en is een bijzonder schrijftalent. Hij prikkelt mijn fantasie en herinneringen als geen ander in dit verhaal. De ene keer lach ik hardop, dan glimlach ik uit vertedering en dan huil ik omdat het zo dichtbij komt.

Het boek vertelt het verhaal van zijn alter ego Stijn. Hij worstelt nog steeds met zijn grote honger naar seks en drugs. De nadelen en gevolgen van deze acties worden steeds groter. Grenzen vervagen en als hij zelfs zijn beste vriend Frenk diep kwetst, besluit hij toch actie te ondernemen. Niet van harte nee, maar hij kon er niet onderuit. Maar het grootste deel van het boek gaat over zijn moeder met alzheimer. Een liefdevol mens die na het plotselinge overlijden van haar man de weg kwijtraakte. Hij vertelt hoe ze steeds meer in de war raakte en hoe ze op zijn woonboot in Amsterdam zo vriendelijk zwaaide naar alle mensen die voorbij kwamen. Je ziet het zo voor je. Ach….. Hij deelt de zorg met zijn zus Chantal. Zij werkt in de zorg en gaat gaat iedere werkdag naar ‘ons mam’. Prachtig hoe hij haar beschrijft als prototype van een ANWB-stelletje, zo samen met manlief. Uiteraard in de doorzonwoning. Zijn Brabantse roots komen ruim aan bod.

Hoe lief Stijn is voor zijn moeder voel je door het hele boek heen. De knuffels, korte gesprekjes en vooral veel humor. Dat blijkt vooral als hij een soort van therapieweek in Ierland ondergaat. Een boze brief naar zijn ouders schrijven is niet mogelijk, hij had een goede jeugd. Liefdevolle ouders haal je niet onderuit. Punt. Daarentegen schrijft hij er wel een voor zijn room mate Arie. Ongecensureerd en vol emotie schrijft hij een brief welke Arie vol passie voorleest aan de groep. Bam! Echt lekker zeg om zoiets eruit te gooien.

Mijn favoriete personage is toch echt Meneer De Jong. Een vader van een vroeger vriendinnetje van Stijn. Hij woont in hetzelfde tehuis als zijn moeder. Noemt iedere vrouw hoer of slet en slaat constant sekstaal uit. Ook zit hij vaak aan vrouwen. Hij had vroeger een praktijk met zijn vrouw als psychiater en psycholoog. Hilarisch!

Raymond leest tijdens de presentatie voor uit zijn boek. Ze zijn door hemzelf uitgekozen en het is alsof Stijn vertelt. Hoe bijzonder is dat om mee te maken. We zitten in een ruime kring, in verband met corona, op zijn grote loungebank. Hij is dit gewend. Hij heet ons van harte welkom nadat Soraya van uitgeverij Lebowski dit ook al enthousiast had gedaan. We krijgen een drankje aangeboden en een heerlijk gebakje van Holtkamp. Terwijl hij voorleest kijkt hij professioneel de kring rond. Iedereen krijgt evenveel aandacht. Hij vertelt tussendoor enkele anekdotes en beantwoordt vlot een aantal korte vragen. De tijd vliegt voorbij. Af en toe klingelt er een tram voorbij en ik zie zijn werkplek. Wat een geweldige schrijfomgeving. En wat is deze dag goed geregeld! We krijgen tenslotte een mooie luxe doos met een grote K erop. Hij maakt er eentje open. In mooi viltpapier, uiteraard ook met logo, is het boek verpakt op een bedje van wit stro. Hij vraagt mijn naam en signeert mijn boek. ‘Wees lief’ staat erbij. En zo is het. Een dikke 5 verdiende sterren veur ons jongske.

Help, ik heb een puber!

Familieopstelling

Familieopstelling