Fangirl

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Rainbow Rowell
Artikel door: Willemijn Gigase

Hét boek voor iedere boekenliefhebber

[Recensie] Iedereen die graag boeken leest zal zich thuis voelen in het wereldje van Cath. Cath is een enorme fangirl, ze is dol op de verhalen van Simon Snow, de hoofdpersoon in een boekenserie van acht delen. Cath en haar tweelingzus Wren hebben de boeken gelezen en schrijven allebei fanfiction. De zussen zochten allebei troost in de verhalen toen hun moeder jaren geleden van huis vertrok. Nu is een nieuwe periode aangebroken: de tweeling gaat studeren. Wren wil het een en ander gaan veranderen. Ze wil minder fangirlen, meer feesten en wat meer ruimte tussen haar en Cath. Ze wil niet eens meer een kamer met haar delen! Cath moet hier mee omgaan, maar dat vindt ze heel moeilijk. Gelukkig heeft ze Simon Snow nog.

Herkenbaar
Dit boek is hartstikke herkenbaar voor alle fangirls/fanboys. Iedereen die graag boeken leest of ergens een grote passie voor heeft zal met Cath meeleven. Ze is een verlegen meisje. Ze vindt het niet alleen eng dat ze naar de universiteit gaat, maar normaal doet ze alles samen met haar zus. Ze voelt zich alleen en niet begrepen. Haar karakter is zo goed geschreven en de ontwikkeling die ze doormaakt maakt dit boek alleen maar beter. Ze verandert onwijs veel en zowel Cath als de lezer leert veel. Ze blijft zichzelf, ook wanneer ze een beetje buiten de boot valt bij haar nieuwe medestudenten. Ze krijgt een kamergenoot, Reagon, die geen blad voor de mond neemt. Dit lijkt precies te zijn wat Cath nodig heeft. Rainbow Rowell schrijft fantastisch. Dit boek zit vol fijne monologen die je meenemen in een spannend verhaal. Het enthousiasme is aanstekelijk en ook al is het geen spannend verhaal, Rowell heeft het toch spectaculair weten te maken.

Hartverscheurend
Cath is een heel ingetogen meisje. Ze heeft geen makkelijk verleden gehad en des te meer je erover te weten komt des te mooier het verhaal wordt. Het is een hartverscheurend. Je hoopt dat het goed afloopt en leest zo snel mogelijk om erachter te komen of dat ook gebeurt. Het is niet alleen een boek over een tiener die naar de universiteit gaat. Fangirl zit vol heftige onderwerpen. Daarnaast lees je na elk hoofdstuk wat over Simon Snow, een magiër. Dit is een hele leuke toevoeging. Je begrijpt waarom Cath de boeken zo leuk vindt, we willen allemaal meer Simon Snow! Rainbow Rowell dacht er precies hetzelfde over. Ze schreef Carry Onhét fanfiction verhaal over Simon Snow. Verder heeft ze ook Wayward Son geschreven (het vervolg van Carry On) en Eleanor & Park. Rowell heeft ook bekend gemaakt dat ze inmiddels bezig is met haar derde boek over Simon Snow!

Conclusie
Fangirl kan ik het beste omschrijven als hét boek voor lezers die de overstap willen maken van jeugdboeken naar Young Adult. Het is een van die boeken waar je in een bepaalde fase van je leven veel aan hebt. Het is geen spannend verhaal maar toch heeft Rowell alles zo weten te brengen dat je het boek maar niet neerlegt. De stukjes over Simon Snow zijn uniek en meeslepend. Ik kan iedereen daarom ook zeker aanraden om na dit boek een poging te wagen aan Carry On. Dit is geen boek voor mensen die op zoek zijn naar spanning, maar de diverse onderwerpen die aan bod komen zorgen toch voor een interessant en uniek verhaal. Vooral studenten die beginnen aan het hoger onderwijs, of op een andere manier een verse start maken, zullen veel hebben aan dit verhaal. Fangirl is ondertussen in zowel Engels als Nederlands verkrijgbaar. Beide versies zijn even leuk en de vertaling van Jeannet Dekker brengt alles heel mooi over.

Eerder verschenen op willemijngigase.com

Eleanor & Park

Fangirl