Fataal spel

Donderdag, 3 mei, 2018

Geschreven door: Chinouk Thijssen
Artikel door: Annelien Kruithof

Thijssen heeft aardig wat uit de kast gehaald

[Recensie] Het Clavis-debuut van de populaire boekvlogger Chinouk Thijssen. Een zenuwslopende young adult. Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

Fataal spel blijkt een treffende titel voor dit boek. Het hele verhaal werkt toe naar de climax, maar fijn is dat het verhaal na deze climax niet abrupt stopt.

Op de achterflap staat: ‘Carmen voelt gewoon dat haar zus ontvoerd is, en dat ze in gevaar is. Maar de politie en haar ouders willen haar niet geloven’. Dit klopt niet. Haar ouders geloven al snel dat Jessie ontvoerd is en ook de politie doet onderzoek. Hetgeen in twijfel wordt getrokken zijn de visioenen van Carmen waarin zij ziet wat Jessie ziet en hoort wat zij denkt.

Na het lezen van de achterflap, dacht ik dat dit weleens een zeer spannend boek kon zijn. Thijssen schrijft op een manier waardoor je makkelijk in het verhaal komt. Wel vond ik, naarmate ik verder las, dat het verhaal rommelig geschreven is. Het voelde warrig, al kan dit ook komen door de warrige speurtocht. Het idee van zo’n speurtocht naar een geliefd iemand is niet nieuw, maar dat hoeft ook niet wanneer het maar goed beschreven wordt. Helaas miste ik dat in Fataal spel. De aanwijzingen die Carmen krijgt zijn soms zeer onduidelijk en het is ongeloofwaardig dat Carmen, bijvoorbeeld bij een van de eerste briefjes, vrijwel meteen de goede plek weet te vinden. Ook is er veel commentaar op de politie, maar Carmen zoekt ook nooit contact met hen voor hulp. Zelfs niet op een cruciaal punt. Voor de spanning is het natuurlijk beter dat ze dit niet doet, maar het komt wel ietwat vreemd over. Het paranormale stukje in het boek is iets waar je van moet houden. Het geeft een dimensie mee in het verhaal doordat de zussen op momenten in contact staan met elkaar. Als je hier te nuchter voor bent zal het juist een punt van ergernis kunnen zijn.

De plot is niet zo verrassend. Al vrij snel heb je een idee wie er achter de ontvoering zit. Carmen is op verschillende momenten erg traag van begrip. Waar je als lezer op sommige punten de puzzelstukjes al in elkaar hebt gelegd, bedenkt Carmen dit pas een stuk later. Dit zorgt voor ergernis omdat hierdoor Carmen dom overkomt of de lezer wordt minder scherp ingeschat.

Wat ik een heel sterk punt vind, is het waarom deze ontvoering heeft plaatsgevonden. Dit onderwerp is zeer actueel en als je leest wat de beweegredenen zijn van de dader, begrijp je wel wat hem gedreven heeft. Natuurlijk zijn deze daden niet goed te praten, maar toch kan je je inleven waarom iemand zo verknipt is geraakt. Ik hoop ook echt dat dit onderwerp binnenkomt bij ieder die dit boek leest.

Voor het fatale spel heeft Thijssen aardig wat uit de kast gehaald. Ze schuwt het niet om buiten de lijntjes te kleuren (of schrijven in dit geval) waardoor het best intens wordt. Hoewel Thijssen wel naar een einde toe werkt, heeft dit boek toch een open einde. Je blijft met veel vragen zitten waardoor je het boek niet met een bevredigend gevoel aan de kant legt. Ik weet niet of de cliffhanger en de opgeroepen vragen genoeg zijn om een eventueel vervolg weer op te pakken. Fataal spel krijgt van mij 2,5 ster.

Gegijzeld

Blindelings

Hij is van mij