Fatale waarheid

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Robert Bryndza
Artikel door: Silke Wimme

Het zevende deel maakt de verwachtingen niet waar

[Recensie] Eindelijk is hij er, Fatale waarheid, het zevende deel van de Erika Foster-serie van Robert Bryndza. Doodsgeheim het zesde deel verscheen twee jaar geleden, voor de fans was het dus eventjes nagelbijtend afwachten op het vervolg. In de tussentijd heeft de auteur niet stilgezeten. Hij werkte aan een nieuwe serie met detective Kate Marshall als hoofdpersonage. Hiervan zijn ondertussen drie thrillers verschenen en toegegeven: de eigenzinnige Kate Marshall kan mij meer bekoren dan Erika Foster. Toch ben ik nog steeds benieuwd naar Erika’s avonturen.

Erika is net verhuisd en wanneer ze in haar buurt op zoek gaat naar een snelle fish & chips-hapje hoort ze een schreeuw. Ze vindt Tess Clarke naast het lichaam van haar zus Vicky Clarke. Erika en haar team worden op de zaak gezet. Vicky was actrice en had ook een true-crime podcast waarvoor onderzoek uitvoerde. Ze was iets op het spoor te zijn waarvan de dader niet wilde dat het openbaar gemaakt zou worden.

Het verhaal is geschreven in de gekende Robert Bryndza-stijl. Door de korte hoofdstukken houdt de auteur er de vaart in, zijn schrijfstijl is helder en zijn personages worden op een beeldende manier voorgesteld. Het verhaal is wederom spannend, maar voorspelbaar. Niet alleen verklapt de achterflap van het boek al veel, ook de uiteindelijke plot miste originaliteit. Al redelijk snel is die te raden. Dit maakte Fatale waarheid eerder een onderhoudende thriller, met niet al te veel spannende wendingen. Daarnaast bevat het boek veel herhaling en afkortingen, zoals z.s.m. Dergelijke afkortingen horen niet thuis in een fictief werk.

Maar Robert Bryndza bouwt met Fatale waarheid deze serie verder uit en dit maakt het uiteindelijk allemaal nog goed. We leren Erika Foster en de leden van haar team met Moss eb Peterson nog beter kennen. Het is leuk te lezen hoe de relatie tussen Peterson en Erika verder loopt. Het liefdesleven van Erika krijgt ook een onverwachte, leuke wending door de introductie van een nieuw personage.

Toch is dit een van de mindere Erika Foster-thrillers. De verwachtingen waren hoog na de voorgaande delen, maar werden niet waargemaakt.

Eerder verschenen op Boeken-cast