FC Emmen, een droomseizoen

Zaterdag, 6 november, 2021

Geschreven door: Maarten Kolsloot
Artikel door: Marco Gerritsma

Boeiend dagboek van een familieclub

[Recensie] 20 mei 2018 was een historisch dag voor FC Emmen. Na 33 jaren anoniem voetballen in de eerste divisie volgde de onverwachte promotie naar de eredivisie. Maarten Koolsloot volgde het debuutseizoen op de voet en interviewde de hoofdrolspelers.  Hij schreef FC Emmen, een droomseizoen, in de vorm van een spannend dagboek met alle mijlpalen. De start van de verkoop van seizoenskaarten, de eerste spelersaankoop, de voorbereiding, de open dag en alle competitiewedstrijden. FC Emmen begon met een droomstart, een 2-1 uit overwinning op ADO Den Haag. Daarna volgden hoogte- en dieptepunten en veel persoonlijk drama. Pas op de één na laatste speeldag stelde FC Emmen handhaving in de eredivisie veilig, waarna een spontaan volksfeest ontstond. FC  Emmen eindigde op de 14e plaats.

Maarten Kolsloot is sportjournalist, Amerika-kenner en honkbalfanaat. Hij schreef de boeken Honkbalgoud, Hollandse Honkbalhelden, Zo word je president en Strike Out. Het idee voor het boek FC Emmen, een droomseizoen, kwam nadat Maarten Kolsloot een nieuwsitem voor  de NOS maakte over FC Emmen.

Geldgebrek is een terugkerend onderwerp in de geschiedenis van FC Emmen. Binnen 5 weken na de promotie moest FC Emmen eredivisiewaardig worden. Met beperkte middelen en veel creativiteit geven de gepassioneerde clubmensen hier met veel kunst en vliegwerk invulling aan.  FC Emmen is een familieclub met kleurrijke mensen die de club veel belangrijker vinden dan zichzelf. Voorzitter Ronald Lubbers en geslaagd zakenman, redde de club in 2012. Hij investeerde miljoenen in de club zonder tegenprestatie. Gewoon vanuit clubliefde. De bescheiden hardwerkende directeur Wim Beekman fungeert als verbindende factor van de club. De authentieke trainer, Dick Lukkien, doet zijn werk in alle rust, raakt niet in paniek bij de zoveelste verliespartij, is geliefd bij zijn spelers en stelt altijd het teambelang centraal. De onvermoeibare sterspeler Anco Jansen, alias de ‘Messi van de Meerdijk’, besliste vaak met zijn creatieve acties de wedstrijd in het voordeel van FC Emmen. Hij nam de rest van het team op sleeptouw in de strijd om lijfsbehoud in de eredivisie. De gedreven bestuursleden van de supportersvereniging Rood-Wit zetten zich vol overgave in voor een nieuw supportershome. De hondstrouwe supporters gaan harder zingen na elke gemiste kans. Ze blijven geloven in een goede afloop.  De harde kern supporters misdraagt zich niet en krijgt complimenten van de eigen burgermeester van Oosterhout. De knotsgekke RTV Drenthe verslaggevers, Niels Dijkhuizen en Réne Posthuma, geven commentaar vanuit hun (FC Emmen) hart met gevoel voor drama.

Maarten Koolhof schetst de ontwikkeling van FC Emmen van een miskende voetbalclub tot de trots van Drenthe. Voetbal is veel meer dan een sport, een manier van leven. Clubleden steunen elkaar, ook in moeilijke tijden. De intens verdrietige doelman Kjell Scherpen ontving veel steun na het overlijden van zijn broer.

Het boek leest vlot en ontspannend. De auteur gebruikt beeldend taalgebruik en beschrijft situaties alsof je er zelf bij bent. De diepgravende Maarten Kolsloot geeft een unieke inkijk in de familieclub FC Emmen en levert een bijdrage aan het instand houden van de voetbalhistorie van de club. Het boek is geschikt voor alle voetbalfanaten en liefhebbers van een ‘feel good’ verhaal. Na 3 jaar eredivisie speelt FC Emmen weer in de eerste divisie. De cirkel is weer rond. Iedereen in Emmen en omstreken droomt van een tweede wonder van Emmen.

FC Emmen