F*CK-it list book

Maandag, 1 november, 2021

Geschreven door: , Jacob & Haver
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Dingen die je niet gedaan moet hebben

[Recensie] Heb jij een Bucket List? Een lijst met allemaal dingen die je in je leven gedaan MOET hebben, maar je moet al zo veel! Die hele lijst afwerken is waarschijnlijk onmogelijk, dus dit boek gaat jou helpen om je tijd en moeite te besteden aan andere dingen. Doe eens een keer iets anders, zeg ”F*ck it” en doe juist dingen die je vooral niet gedaan moet hebben!

Zelf heb ik geen Bucket List, maar denk ik er al tijden over na om er eentje op te stellen. Bepaalde doelen in je leven hebben, bepaalde landen die je wilt bezoeken, bepaalde dingen die je graag wilt doen, er zijn genoeg dingen die je in een Bucket List kan zetten! Hierdoor was ik erg benieuwd naar de F*ck it list book, die juist dingen meldt die je vooral niet gedaan moet hebben (of juist wel, f*ck it). Van de Gouden Zebra mocht ik een exemplaar in ontvangst nemen. Op een avondje lazen mijn vriendin en ik dit boek aan elkaar voor en werden we ondanks alle humor ook veel wijzer.

F*ck it list book is geschreven met een boel humor, maar heeft ook veel inhoud. Jacob & Haver zijn ontzettend grappig en weten hilarische opmerkingen te maken in dit boekje. Vooral als je het voorleest en wat sarcasme in je manier van praten legt, kan je ontzettend hard lachen. Dit boek heeft een heerlijke mentaliteit die je tot veel nieuwe inzichten kan brengen. Zo leer je dat een Bucket List ook wat nadelen heeft. Je hebt misschien onhaalbare doelen die je nooit kan verwezenlijken, wat juist ontevredenheid kan opleveren. Dit boek weet ervoor te zorgen dat je even twee keer nadenkt over je Bucket List.

De lijst met dingen die je vooral (niet) gedaan moet hebben is echt heerlijk om te lezen. Trek eens een keer die wijnfles open op de zondagavond, ga eens een weekend luieren in je pyjama, het kan gewoon! Heb gewoon schijt  aan anderen en doe lekker je eigen ding. F*ck it list book laat je zien dat je niet te veel moet piekeren over wat anderen van je vinden, aangezien je zelf prima bent en de rest moet dat maar accepteren. Het boekje heeft een positieve insteek en kan je zeker opvrolijken!

Dit boek wordt af en toe afgewisseld voor een tussenstuk waarin er bijvoorbeeld wordt gezet waarom je met iets moet stoppen of mensen die je echt even moet blokkeren op social media. Jacob & Haver geven hele leuke voorbeelden die af en toe maar al te herkenbaar zijn, wat echt nog leuker is om te lezen als je dit boek samen met anderen leest. Je komt zo meteen in gesprek over bepaalde aspecten uit je leven, waardoor dit boek goed babbelmateriaal is. Op sommige pagina’s kan je ook heerlijke quotes/woordgrapjes lezen met een kern van waarheid, ontzettend fijn!

Ook is er ruimte om je eigen lijstjes in te vullen (of je doet het gewoon niet, f*ck it). Ik ben ook zeker van plan om bepaalde lijstjes in te vullen, want dat geeft vast een voldaan gevoel en zorgt ervoor dat je je minder druk voelt. Je kan dus misschien nog een blogje verwachten met ingevulde lijstjes, zodat je ziet hoe interactief dit boek is. De nadelen van het boek? Soms wordt er wel heel veel nadruk gelegd over het feit dat je je mobiel niet vaak moet gebruiken en eerlijk gezegd had dit boek veel dikker mogen zijn, aangezien ik het gewoon jammer vond dat hij zo snel uit was!

Dit boek is een ideale tip voor de feestdagen. Het is een lekker boek vol humor, maar ook met goede boodschappen waar iedereen van kan leren. Het is ook leuk om het boek met anderen te lezen en samen in gesprek te gaan over de inhoud van het boek. Of lees het anders lekker in je eentje, want F*ck it!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy