Felix de stationskat

Zaterdag, 18 maart, 2023

Geschreven door: Kate Moore
Artikel door: Hanneke van de Water

[Recensie] ‘Felix, stationskat’ is bij uitstek een boek voor kattenliefhebbers. Het boek gaat over een ploeg medewerkers die, in navolging van enkele andere treinstations, zich hard maken voor het plan een stationskat ‘in dienst’ te nemen. Na een lange lobby, is het dan eindelijk zover: Kitten Felix arriveert in Huddersfield!

“Gerustgesteld door Gareths aanwezigheid draaide Felix zich weer om naar het perron en ging in de deuropening zitten. Ze nam de tijd om alles in zich op te nemen, bewoog haar kopje van links naar rechts om te kijken wat er allemaal te zien was.”

Felix’ aanwezigheid tovert een glimlach op ieders gezicht
Het boek staat vol aardige gebeurtenissen, hartverwarmende reacties en anekdotes en de lezer –mits kattenmens- zal Felix beslist in zijn hart sluiten. Felix heeft beslist haar voorkeuren en bouwt een bijzondere band op met de mensen die zij een relatie met haar waardig vindt en brengt pendelaars en station medewerkers bij elkaar. Felix sluit alleen vriendschap met diegenen die zij daartoe uitkiest, zelfs met de baas, die in eerste instantie tegen het idee van een stationskat was. Felix troost jonge weglopertjes en is een vertrouwd gezicht voor terugkerende passagiers. Welk klein drama zich ook op het station ontvouwt, iedereen weet dat Felix de mensen weer bij elkaar brengt.

“In de drie jaar dat Felix er nu werkte, had ze zichzelf opgewerkt tot leidinggevende van alle afdelingen, dus was het niet meer dan logisch dat Chris werd voorgesteld aan de collega die hem nauwlettend in de gaten zou houden. Als Felix er zin in had, kon ze heel nieuwsgierig zijn naar alle aspecten van het werk op het station en had ze genoeg geduld om alles te volgen. Wanneer ze daarmee bezig was, leek ze een stapje bij haar collega vandaan te doen, alsof ze op het punt stond nauwgezet aantekeningen te maken op een (heel goed verborgen) klembord.”

Feitelijk kabbelt het verhaal van Felix rustig voort van anekdote naar anekdote, maar is, ondanks dat er geen grote gebeurtenissen de revue passeren, een uiterst amusant en hartverwarmend boek geworden. De lezer leert niet alleen kat Felix goed kennen, maar ook de medewerkers van station Huddersfield en diverse –regelmatige- reizigers. Moore presenteert de belevenissen van Felix in een uiterst plezierige schrijfstijl en in het midden van het boek staan een aantal foto’s van Felix, al dan niet met enkele van haar vrienden. Want ja…… Felix bestaat echt en heeft zelfs een eigen Facebookpagina!

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi