Fibromyalgie: Alles over fibromyalgie en hoe ermee om te gaan

Dinsdag, 15 november, 2022

Geschreven door: Laura Walter
Artikel door: Joke Zwier

Persoonlijk verhaal om fibromyalgie te verwerken

[Recensie] Fibromyalgie, Alles over fibromyalgie en hoe ermee om te gaan is het tweede boek van Laura Walter over fibromyalgie. Eerder verscheen Fibromyalgie en FMS. In 2016 kreeg Walter de diagnose fibromyalgie en worstelde zij hoe ermee om te gaan. In 2020 begon zij haar eigen onderneming Small creations en sinds maart 2022 geeft Walter haar eigen boeken uit. Het huis in Castlehaven en Verloren in mijn dromen, zijn beide thrillers van haar hand die eerder verschenen.

De cover van het e-book laat een vrouw zien die met het hoofd op de knieën zit en of ze nu uitgeput is of ten einde raad, dat is aan de verbeelding van de lezer. Fibromyalgie, Alles over fibromyalgie en hoe ermee om te gaan is een heel persoonlijk verhaal, waarin Walter aangeeft hoe bij haar de diagnose fibromyalgie is gesteld en wat voor klachten daarbij horen. In het verhaal vertelt ze welke andere aandoeningen ze nog meer heeft en wat voor rol deze allemaal in haar leven spelen. Regelmatig treedt er een gevoel van herhaling op bij het lezen van haar beleving van fibromyalgie, dit in combinatie met de zorg voor het huishouden en de kinderen. Het lijkt wel geschreven te zijn om fibromyalgie te verwerken door het van zich af te schrijven.

Fibromyalgie is een aandoening waarbij je last hebt van langdurige (chronische) pijn in je spieren en bindweefsel.

Klopt de ondertitel Alles over fibromyalgie en hoe ermee om te gaan als het boek eenmaal gelezen is? Het antwoord erop is niet eenvoudig, daar dit voor iedereen weer anders is. Meerdere bladzijden over haar vakantie waarin Walter last kreeg van heftige pijnaanvallen passen niet echt bij deze ondertitel, want de verwachting is om meer over bijvoorbeeld het ontstaan, klachten en behandeling van de aandoening te lezen. Dit gebeurt wel op een beknopte manier en er staan de nodige oefeningen in, maar deze zijn helaas op een wat rommelige manier verwerkt in de tekst.

Pf

Walter doet alsof ze namens alle fibromyalgiepatiënten spreekt en daar heb ik persoonlijk moeite mee. Ze laat duidelijk merken dat er veel mensen geen begrip hebben voor de klachten en vindt dat iedereen gesteund moet worden. Wat opvalt, is dat er niet over het karakter van personen gesproken wordt, daar de één meer een doorzetter is dan de ander. “Hoe moet ik nu verder met mijn leven als ik constant zoveel pijn heb en van die aanvallen krijg?” En dat is dus heel persoonsafhankelijk. Met pijn kan iemand leren leven, maar de pijnbeleving is voor iedereen anders. Walter laat te vaak merken hoe ze zich voelde voordat er een diagnose gesteld werd en wat ze daar uiteindelijk mee is gaan doen. Walter noemt websites waar een fibromyalgiepatiënt iets aan zou kunnen hebben, alleen komen deze niet uit de verf en pas achter in het boek kun je hier meer over lezen.

Een leuke tip die Walter meegeeft is het ophangen van koelkastmagneten in de kleuren rood, oranje en groen. Rood betekent met rust laten, oranje: graag wat taken overnemen en bij groen is alles in orde. Deze methode zorgt ervoor dat er niet steeds uitleg gegeven moet worden. Maar ook hier weidt ze teveel over uit in combinatie met haar persoonlijke situatie. Jammer is dat de bladzijdenummers in de inhoudsopgave ontbreken, dit was wel fijn geweest in het bekijken van oefeningen. Daarnaast bevat het boek enkele storende fouten. Zo klopt bijvoorbeeld de uitleg over hoe een TENS-apparaat werkt niet helemaal. Voor mij dekt in ieder geval de vlag de lading niet! In een disclaimer geeft Walters aan dat het boek gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en dat de tips en informatie die er in staan geen medisch advies betreffen en niet als zodanig behandeld mogen worden.

Fibromyalgie, Alles over fibromyalgie en hoe ermee om te gaan is een boek dat geschikt is voor mensen die niets afweten over deze aandoening en het prettig vinden hier meer over te lezen in een heel persoonlijke setting.

Eerder verschenen op Boeken-cast