Flamingo

Maandag, 1 augustus, 2022

Geschreven door: Claudio Contrebas Koob
Artikel door: Evert van der Veen

Iconische vogel

[Recensie] Een heel boek over één vogel, wordt dat niet eentonig? Dit Engels-, Duits- en Spaanstalige boek Flamingo laat overtuigend zien dat daar absoluut geen sprake van is.

In een persoonlijk getinte inleiding vertelt Claudio Contrebas Koob hoe hij in de jaren ’70 met zijn vader op reis ging. De gepassioneerde beschrijving van die reis naar het estuarium Chubaná in Mexico laat zien dat deze reis voorgoed de liefde voor de natuur in hem activeerde.

De flamingo is door zijn opvallende dieproze kleur een fotogenieke vogel en Koob heeft deze vogels schitterend in beelden weten te vangen. Het boek is opgebouwd uit drie delen waarin het leven van de flamingo’s wordt gevolgd: Zonsopgang, Lopen, gezang en verenpracht en Einde van het wachten (= uitkomen van de eieren)

Het boek is hoofdzakelijk een schitterend fotoboek maar Koob beschrijft op sfeervolle en gedetailleerde wijze zijn reis naar de vogelkolonie, het landschap en zijn observaties van de vogels. Zo wordt de lezer meegenomen in het ontstaansproces van de foto’s want er gaat uiteraard veel tijd en geduld aan vooraf om de foto’s in dit boek te kunnen presenteren.

Schrijven Magazine

De flamingo dankt zijn opvallende kleur aan het eten van micro-algen en zoutwaterkreeften die met hun pigment zorgen voor de verkleuring van het verendek van deze vogels. Een prachtige close-up laat de zoutwaterkreeften zien.

De foto’s in dit boek Flamingo zijn zoals de vogel zelf is: elegant en sierlijk. Het bekijken van de foto’s roept associaties met ballet op. Koob zegt dan ook dat de flamingo “een groot repertoire aan choreografie” heeft als het gaat om de paringsdans. Soms zijn er bijna abstracte foto’s van het landschap die bijna schilderijen lijken, ook zijn er fraaie close-ups van de flamingo waarbij hun karakteristieke kleur indringend overkomt

In het laatste deel wordt het uitkomen van de eieren gevolgd. In de inleiding van dit hoofdstuk wordt de lezer deelgenoot van de wijze waarop Koob de kolonie behoedzaam nadert om zo dicht mogelijk bij de eieren en de uitkomende vogels te komen. Je voelt de toewijding in zijn maandenlange observaties waarin hij de jonge vogels volgt. We zien de jonge flamingo’s van kleur veranderen: van helder wit na de geboorte tot grauw-lichtbruin na enkele maanden. Zeer fraai is de foto in close-up van een staande jonge flamingo naast de poten van zijn ouder.

De reservaten Celestun en Ria Lagartes in Mexico, waar de flamingo’s verblijven, zijn succesvol. In een aantal jaren is het aantal broedparen gestegen van 6000 naar 15.000.

Koob vertelt ook iets over bedreigingen van de flamingo. Ze zijn gevoelig voor veranderingen in de conditie van het water waar ze elke dag 10% van hun eigen lichaamsgewicht aan voedsel moeten oppikken. De groeiende aandacht van toeristen – er komen jaarlijks zo’n 50.000 bezoekers – is economisch mooi maar kan ecologische druk leggen. Het bezoek wordt dan ook gereguleerd.

Claudio Contrebas Koob is bioloog en professioneel fotograaf en is gedurende 30 jaar werkzaam in de natuur van Mexico. Hij won diverse internationale prijzen met zijn fotografisch werk. Sinds 2009 fotografeert hij flamingo’s.

Flamingo is een boek met een unieke sfeer waar je blij van wordt!