Flashback

Zaterdag, 5 december, 2020

Geschreven door: S.J. Watson
Artikel door: Peter van Bavel

Behalve de lezer raakt ook de hoofdpersoon de draad kwijt

[Recensie] Flashback gaat over Alex, schoorvoetend een nieuwe opdracht aanvaardt om een documentaire te maken over Blackwood Bay, waar ze onprettige herinneringen aan heeft. Van een drukbezochte kustplaats is het een spookstad geworden na de verdwijning van een aantal tienermeisjes in een periode van tien jaar. Haar documentaire krijgt beeldmateriaal aangeleverd omdat bewoners van Blackwood Bay beeldmateriaal kunnen posten op een Internetpagina, die speciaal opengesteld is om te gebruiken in de documentaire. Het geposte materiaal dwingt Alex om in het verleden van Blackwood Bay te duiken en daarmee ook in haar eigen verleden.

S.J. Watson schreef de succesvolle en nagelbijtende thriller Tweede Leven werd ook goed ontvangen. Flashback is zijn derde.

Deze auteur vertelt een vlot verhaal een mooie balans tussen dialoog en beschrijvingen. Hij is tevens in staat om mooie metaforen te gebruiken voor het visuele deel van het verhaal. Omdat het verhaal draait om camerawerk en een documentairemaker krijgt het visuele deel veel aandacht door vakkundig gebruik van visuele details.

“De auto is smetteloos schoon en op het dashboard staat een luchtverfrisser. Als het zakje zoethoutstokjes niet uit de bekerhouder zou steken, had je kunnen denken dat hij net uit de showroom was gekomen.”

Ook de luchtverfrisser bewijst dat het niet om een auto uit de showroom gaat. En dat is nu exact wat er mis is met dit boek. Het is prachtig geschreven en leest heerlijk. De inhoud is echter van een beduidend minder niveau. Ik vind het vergezocht, ondoordacht, onrealistisch, vol hiaten, fragmentarisch en bovenal geen moment spannend. Ik weet mij niet te verbinden met het hoofdpersonage, omdat ze zelf ook niet weet wat er is gebeurd. Dat maakt ons beiden afwachtend en volledig overgeleverd aan de grillen van de auteur.

Die gooit er doorgaans nog een letterlijke en figuurlijke cliffhanger in en een plottwist en ik ben volstrekt de weg kwijt, los van de afwisseling tussen heden en verleden. Het achterhalen van de waarheid en de gebeurtenissen zijn onverklaarbaar en vol toevalligheden. Flarden van herinneringen die terugkeren en niet kloppen met de werkelijkheid. Ik heb niet genoten van dit boek dat uiteindelijk wel een goede finale kent.

Eerder verschenen op  Perfecte Buren